تاریخ 1401/08/21         ساعت 13:43:18     گروه خبری مقالات

شکی نیست که پذیرش پرداخت دیجیتال در سال‌های اخیر تسریع شده است، و با تغییر اقتصاد جهانی از طرز فکر «پاسخ» به «بازیابی»، پلت‌فرم‌های فین‌تک در حمایت از بهبود اقتصادی پس از شکست‌های مالی ناشی از همه‌گیری بسیار مهم خواهند بود.
تصویر


دیجیتالی شدن مالی نقش مهمی در کشورهای در حال توسعه ایفا می کند

شکی نیست که پذیرش پرداخت دیجیتال در سال‌های اخیر تسریع شده است، و با تغییر اقتصاد جهانی از طرز فکر «پاسخ» به «بازیابی»، پلت‌فرم‌های فین‌تک در حمایت از بهبود اقتصادی پس از شکست‌های مالی ناشی از همه‌گیری بسیار مهم خواهند بود.

چگونه دیجیتالی شدن مالی تفاوت ایجاد خواهد کرد؟

از نظر تاریخی، جهان در حال توسعه برای ادغام کامل در اقتصاد جهانی با چالش ها و موانع متعددی روبرو بوده است. در حال حاضر، بیش از 1.7 میلیارد نفر به حساب بانکی دسترسی ندارند. شرکت‌های کوچک و متوسط که برای بیش از 60٪ از همه کارگران شغل ایجاد می‌کنند اغلب برای دسترسی به خدمات مالی با مشکل مواجه می‌شوند.  

از آنجایی که خدمات فین‌تک متخصص در پرداخت‌ها، پول موبایل و کیف‌پول‌های دیجیتال کارآمد، مقرون‌به‌صرفه و در دسترس برای کاربران جدید هستند، شکاف را در جهان در حال توسعه کم می‌کنند و امکان یکپارچگی مالی جهانی بیشتر را برای مناطقی که قبلاً از آن جدا شده بودند، فراهم می‌کند.  

دیجیتال سازی مالی و پیش پرداخت های پرداخت

پرداخت های بدون تماس به سرعت به عنوان راه حلی برای بازرگانانی که از قرنطینه ها و محدودیت های سفر پیروی می کردند استفاده شد، اما در حال حاضر دولت ها و مشاغل خصوصی ارزش دیجیتالی شدن مالی را در تقویت اقتصاد نیز می بینند.  

بر اساس گزارش بانک جهانی، در سال 2017، تنها 18 درصد از بزرگسالان در ماداگاسکار به خدمات مالی رسمی دسترسی داشتند. با این حال، این بیماری همه گیر باعث افزایش چشمگیر پذیرش خدمات مالی دیجیتال شد و تعداد بزرگسالان مالاگاسی که از پول موبایل استفاده می کردند از 277 به 645 نفر در هر 1000 بزرگسال بین سال های 2017 تا 2020 افزایش یافت.  

بر اساس گزارش مک کینزی، چند سال گذشته همچنین نوآوری فوق‌العاده‌ای را برای استارت‌آپ‌های فین‌تک به‌ویژه در آفریقا ایجاد کرده است، جایی که تعداد استارت‌آپ‌های فین‌تک بین سال‌های 2020 تا 2021 سه برابر شده و به 5200 شرکت رسیده است. در حالی که این استارت آپ ها مطمئناً به بازارهای فراتر از قاره نفوذ خواهند کرد، رشد اقتصادی این شرکت ها در داخل کشور بسیار شگفت انگیز است.  

سرمایه گذاری بین المللی فین تک

از آنجایی که خدمات فین‌تک در مقایسه با خدمات سنتی‌تر مانند بانک‌ها کارآمدتر و 80 درصد ارزان‌تر هستند، پذیرش سریع فین‌تک در آفریقا با سرعت رعد و برق در حال رشد است. در حالی که پول نقد هنوز در حدود 90 درصد تراکنش های انجام شده در آفریقا استفاده می شود، مک کینزی تخمین می زند که درآمدهای فین تک در این منطقه می تواند تا سال 2025 به هشت برابر ارزش فعلی خود برسد.  

در آمریکای لاتین، سرمایه‌گذاری بین‌المللی در شرکت‌های فین‌تک آمریکای لاتین به منطقه کمک می‌کند تا از رکود اقتصادی ناشی از سیاست‌های اتخاذ شده در پاسخ به همه‌گیری بازگردد. بر اساس مطالعه ای که توسط بانک توسعه بین آمریکایی، IDB Invest و Finnovista منتشر شده است، تعداد پلتفرم های فین تک در آمریکای لاتین از سال 2018 تا 2021 112 درصد رشد داشته است. اکنون، نزدیک به یک چهارم پلت فرم های فین تک در سراسر جهان (22.6 درصد) لاتین هستند.  

کارشناسان در حال حاضر در مورد پیوست کردن ابرداده به تک تک داده‌ها صحبت می‌کنند تا مشخص کنند چه کسی باید چه نوع دسترسی به آن قطعه اطلاعات مجزا داشته باشد. به عنوان مثال، فیلد موجود در پایگاه داده حاوی حقوق کارمندان دارای ابرداده است که نشان می دهد فقط کاربران درون شرکت که دارای نقش های خاصی هستند می توانند آن اطلاعات را مشاهده کنند. هر زمان که این اطلاعات حقوق صادر یا به اشتراک گذاشته شود، محدودیت‌های دسترسی با آن به اشتراک گذاشته می‌شود. سپس احراز هویت مبتنی بر هوش مصنوعی این محدودیت‌های دسترسی در سطح داده را در هر کجا که داده استفاده می‌شود، اعمال می‌کند.  

نتیجه گیری:  

از آنجایی که کشورها در سراسر جهان تلاش می کنند تا از مشکلات مالی ناشی از همه گیری نجات پیدا کنند، واضح است که کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین اقدامات، مانند پرداخت های دیجیتال، بیش از خدمات سنتی که به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارند، ترجیح داده می شوند.