تاریخ 1401/07/23         ساعت 14:02:57     گروه خبری مقالات

این مقاله در CustomerThink راه‌حل‌های مختلفی را که هوش مصنوعی می‌تواند بانکداری را بهبود بخشد، شناسایی می‌کند، اما به نظر می‌رسد که این راه‌حل‌ها در حال حاضر به طور گسترده به کار گرفته شده‌اند. در حالی که هر یک از راه حل ها در حال حاضر توسط حداقل یک بانک بزرگ در بازار وجود دارد، این بسیار دور از کاربرد گسترده است. مرکاتور بانک های بزرگ را بررسی کرد و 93 راه حل مختلف هوش مصنوعی را در 13 بخش مختلف یافت.
تصویر


موارد استفاده از هوش مصنوعی در بانک ها

این مقاله در CustomerThink راه‌حل‌های مختلفی را که هوش مصنوعی می‌تواند بانکداری را بهبود بخشد، شناسایی می‌کند، اما به نظر می‌رسد که این راه‌حل‌ها در حال حاضر به طور گسترده به کار گرفته شده‌اند. در حالی که هر یک از راه حل ها در حال حاضر توسط حداقل یک بانک بزرگ در بازار وجود دارد، این بسیار دور از کاربرد گسترده است. مرکاتور بانک های بزرگ را بررسی کرد و 93 راه حل مختلف هوش مصنوعی را در 13 بخش مختلف یافت. این مقاله کمتر از 10 مورد را مورد بحث قرار می دهد  

ماشین‌ها در سطح جهانی هوشمندتر می‌شوند. به لطف مفهوم پررونق هوش مصنوعی (AI)، شرکت‌ها می‌توانند دستگاه‌های خود را قدرتمندتر و «هوشمندتر» کنند تا به روشی بهتر به مشتریان خود خدمت کنند. هر دو کسب و کار B2B و B2C شروع به اتخاذ این فناوری انقلابی بر اساس مقیاس و اندازه خود کرده اند.  

با این حال، نفوذ هوش مصنوعی در بخش بانکداری تا حدودی محدود شده است. مجموعه داده های متمایز و ریسک داده های محرمانه در درجه اول مسئول کندی ادغام هوش مصنوعی در سیستم بانکی است. اما پس از آن، با محبوبیت فزاینده بانکداری آنلاین و بانکداری تلفن همراه به عنوان ابزاری برای تراکنش های 24 ساعته، می توان انتظار داشت که هوش مصنوعی به زودی قدرت را در دست بگیرد.  

ظهور هوش مصنوعی در بانکداری:

نیازهای پردازش قوی و سریع، ظهور فناوری تلفن همراه، در دسترس بودن داده ها، و تکثیر نرم افزار منبع باز، به هوش مصنوعی دامنه وسیعی را در بخش بانکداری ارائه می دهد. اگرچه هوش مصنوعی برای چندین دهه در بانکداری مورد استفاده قرار گرفته است، اما مورد توجه قرار نگرفت. در دنیای برنامه محور امروزی، بخش بانکداری با کمک شرکت های توسعه اپلیکیشن موبایل، به اهرم فشار چشم دوخته است.  

دستیارهای شخصی دیجیتال و چت ربات ها خدمات مشتری و ارتباطات تجاری را متحول کرده اند. دستیاران مجازی و چت بات ها از کمک به افراد در انجام کارهای روزانه گرفته تا تجربه شخصی سازی شده، کاربردهای زیادی دارند. در مورد بخش بانکداری، خدمات توسعه اپلیکیشن موبایل می تواند فناوری هوش مصنوعی را برای ارتقای خدمات یکپارچه کند.  

ادغام هوش مصنوعی در برنامه های موبایل برای بانک ها:

بیشتر بانک‌ها استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط را در سراسر جهان آغاز کرده‌اند. طبق نظرسنجی موسسه ملی تحقیقات کسب و کار، بیش از 32 درصد موسسات مالی از هوش مصنوعی با استفاده از تشخیص صدا و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی استفاده می‌کنند. بانک‌ها از فناوری هوش مصنوعی برای افزایش تجربه مشتری با دادن لمس شخصی به آن استفاده می‌کنند.  

هزاره ها به شدت به بانکداری تلفن همراه متکی هستند، به این معنی که برنامه های موبایل بانکداری مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند آنها را جذب کنند. چنین برنامه هایی می توانند به راحتی انتظارات کاربر را با خدمات شخصی، متنی و پیش بینی برآورده کنند. اینها برنامه های هوشمندی هستند که می توانند رفتارهای کاربر را ردیابی کنند و نکات و بینش شخصی در مورد پس انداز و هزینه ها به آنها ارائه دهند.  

چگونه هوش مصنوعی خدمات مشتری را افزایش می دهد:

بخش بانکی و مالی با جهش و مرز رشد می کند. میلیون ها تراکنش بدون توجه به زمان و مکان در سراسر جهان به صورت آنلاین انجام می شود. می توان اشاره کرد که فرآیندهای خودکار و سایر برنامه ها عمدتاً به ادغام هوش مصنوعی در سیستم بانکی و برنامه های بانکداری تلفن همراه نسبت داده می شود. نقش اصلی هوش مصنوعی در حوزه بانکداری تلفن همراه، بهبود خدمات به مشتریان است.  

بیایید با پشتیبانی مشتری شروع کنیم. نماینده خدمات مشتری خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند به راحتی به این هدف عمل کند. پس از جمع آوری داده ها از دستگاه های تلفن همراه کاربر، برنامه بانکداری تلفن همراه مبتنی بر هوش مصنوعی، داده ها را از طریق یادگیری ماشینی پردازش می کند تا اطلاعات مربوطه را ارائه کند یا کاربران را به منبع اطلاعات هدایت کند.  

ثانیا، برای یک برنامه بانکی ادغام شده با ویژگی‌های مرتبط با هوش مصنوعی به راحتی می‌توان خدمات، پیشنهادات و بینش‌هایی را مطابق با رفتار کاربر نشان داد. علاوه بر این، برنامه بخش مشاوره و ارتباط را با تجزیه و تحلیل داده های کاربر انجام می دهد. بانک ها می توانند خدمات مدیریت ثروت آنلاین و سایر خدمات را با ادغام پیشرفت های هوش مصنوعی در برنامه ارائه دهند.  

وقتی نوبت به برنامه ریزی شخصی می شود، برنامه های بانکداری هوش مصنوعی می توانند معجزه کنند. کمک به کاربران در برنامه ریزی مالی با استراتژی های هوش مصنوعی آسان است. به عنوان مثال، اگر کاربر بخواهد خانه جدیدی بخرد، اپلیکیشن موبایل بانک می‌تواند کاربر را با بودجه و سایر جزئیات مرتبط بر اساس هزینه‌ها و درآمدهای جاری راهنمایی کند.  

مزایای هوش مصنوعی برای بخش بانکی:

هوش مصنوعی پتانسیل بسیار زیادی برای بخش بانکی دارد. اتوماسیون را به ارمغان می آورد و فرآیند را ساده می کند. در اینجا چند مزیت قابل توجه هوش مصنوعی برای بانک ها آورده شده است:  

• حجم کار را کاهش دهید

در اینجا یک نمونه از یک چت بات است. این می تواند به عنوان یک منشی تلفنی عمل کند و به طور مداوم در طول روز به مشتریان خدمات ارائه دهد. می تواند به سوالات ساده کاربران اپلیکیشن بانکی سفارشی پاسخ دهد و در صورت لزوم آنها را به وب سایت بانک هدایت کند. عملیات مستقیم و اساسی از جمله افتتاح یا بستن حساب، انتقال وجه و ... با کمک چت بات ها قابل انجام است.  

در مقایسه با تماس تلفنی، چت بات گزینه عملی تری را به کاربر ارائه می دهد زیرا می تواند پیوندهای مفیدی را برای تکمیل فرآیند ارائه دهد. ربات چت همچنین می تواند اتصال فوری را ارائه دهد و حجم کاری مراقبت از مشتری را کاهش دهد  

اجرایی به طور قابل توجهی اگرچه مدیران مراقبت از مشتری به خوبی به مشتریان خدمات ارائه می دهند، اما محدودیت هایی در زمان و تعداد افرادی که می توانند در یک روز حضور پیدا کنند دارند.  

• جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های مفید

فناوری انقلابی هوش مصنوعی بر اساس اصل جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها کار می کند. هر سیستم هوش مصنوعی می تواند با مجموعه داده های بهتری کار کند. یک برنامه بانکداری تلفن همراه متناسب با ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند تمام داده‌های مرتبط و مفید کاربران را جمع‌آوری کند تا فرآیند یادگیری را بهبود بخشد و تجربه کلی کاربر را بهبود بخشد. پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، می توان تجربه را شخصی تر کرد.  

همچنین داده های مربوط به تراکنش های مالی می تواند به بانک در درک الگوی مخارج مشتری کمک کند. بانک می تواند بر این اساس یک برنامه سرمایه گذاری سفارشی ارائه دهد و همچنین به مشتریان برای بودجه بندی کمک کند. علاوه بر این، بانک‌ها می‌توانند بر اساس داده‌ها، اخطار را در مورد توصیه‌هایی برای بررسی هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها ارسال کنند.  

• کسب و کار بانکی را هدایت کنید

مدیریت ثروت و مدیریت را می توان به طور موثر و کارآمد با هوش مصنوعی انجام داد. این می تواند «بانکداری در دسترس شما» را برای کاربرانی که فقط از بازدید از بانک ها نفرت دارند، به ارمغان بیاورد. با مدیریت خدمات پایه بانکی، تسهیلات بانکداری همراه را تقویت می کند. مشتریان می توانند از مزایای تراکنش های خودکار و ایمن بهره مند شوند. آنها فوراً برای هر تراکنش مشکوک طبق الگوهای معمول خود اعلان دریافت می کنند.  

• یکی دیگر از کاربردهای مفید هوش مصنوعی، سیستم مدیریت کارت است.

این نه تنها سیستم مدیریت کارت اعتباری و نقدی را خودکار می کند، بلکه آن را ایمن تر می کند. این به مشتری کمک می کند تا در صورت مفقود شدن کارت، از فرآیند طولانی احراز هویت خلاص شود. سیستم هوش مصنوعی باعث صرفه جویی در وقت و تلاش مشتریان می شود و به نوعی خدمات موبایل بانک را بهبود می بخشد.  

• مدیریت ریسک

فرآیند ارزیابی ریسک هنگام اعطای وام، فرآیندی بسیار پیچیده و حیاتی است. هم به دقت و هم محرمانه بودن نیاز دارد. هوش مصنوعی می‌تواند این فرآیند را با تجزیه و تحلیل داده‌های مرتبط وام گیرنده بالقوه مدیریت و ساده‌سازی کند. هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های مربوط به آخرین معاملات، روند بازار و آخرین فعالیت‌های مالی را تجزیه و تحلیل کند تا خطرات احتمالی در اعطای وام را شناسایی کند.  

بانک ها همچنین می توانند با فرآیند ارزیابی ریسک مبتنی بر هوش مصنوعی، ایده رفتار مشتری بالقوه را دریافت کنند. هوش مصنوعی می تواند احتمال خطا را در شناسایی حتی کوچکترین احتمال تقلب به حداقل برساند. تجزیه و تحلیل پیش بینی می تواند کل فرآیند را به آرامی مدیریت کند.  

• از تقلب جلوگیری کنید

بانک ها برای ارائه تراکنش های امن و سریع باید قابل بانک باشند. هوش مصنوعی برای شناسایی تقلب در معاملات بر اساس مجموعه ای از قوانین از پیش تعریف شده طراحی شده است. همچنین، اپلیکیشن موبایل می‌تواند بر اساس تحلیل رفتار، هرگونه فعالیت مشکوک در حساب مشتری را پیدا کند. به عنوان مثال، هر تراکنش آنلاین با مبلغ هنگفت از حساب مشتری که دارای سابقه تراکنش های کوچک است، می تواند فوراً کشف شود.  

هوش مصنوعی همچنین نقشی حیاتی در حفاظت از داده های شخصی ایفا می کند. از آنجایی که در سال‌های اخیر شاهد افزایش سریع موارد جرایم سایبری هستیم، کشف کلاهبرداری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند در جلوگیری از چنین تلاش‌هایی کمک کند. بنابراین، برای بخش بانکداری و مالی، هوش مصنوعی در حوزه امنیت سایبری دامنه بسیار زیادی دارد. سرویس‌های توسعه اپلیکیشن موبایل می‌توانند موضوع کلاهبرداری و نقض داده‌ها را در حین توسعه یک برنامه تلفن همراه مبتنی بر هوش مصنوعی برای بانک‌ها برطرف کنند.  

• مدیریت صندوق های تامینی

در سطح جهانی، صندوق های تامینی مدل های مبتنی بر هوش مصنوعی را ترجیح می دهند. به این دلیل است که ابزارهای مرتبط با هوش مصنوعی می توانند داده های بلادرنگ را از بازارهای مالی مختلف در سراسر جهان دریافت کنند. همچنین، مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند حالات یا احساسات بازارهای مالی مختلف را تجزیه و تحلیل کنند و به یک پیش‌بینی دقیق دست یابند. این ورودی‌ها و الگوریتم‌های پیچیده، مدل‌های هوش مصنوعی را قادر می‌سازند تا به کاربران در تصمیم‌گیری سریع کمک کنند.  

تجارت و مدیریت صندوق های تامینی را می توان در حال حرکت با کمک راه حل های اپلیکیشن موبایل مبتنی بر هوش مصنوعی برای بخش بانکی انجام داد. این راه حل ها به بانک ها کمک می کند تا خطرات ناشی از قرار گرفتن بیش از حد و مداخله کاربر در بازار را کاهش دهند.  

به طور خلاصه، هوش مصنوعی می تواند امنیت نسل بعدی را برای بخش بانکداری فراهم کند. یک شرکت توسعه اپلیکیشن موبایل می‌تواند قابلیت‌های لازم و پیشرفت‌های تکنولوژیکی هوش مصنوعی را ادغام کند تا از این فناوری نوظهور حداکثر استفاده را ببرد. برنامه های کاربردی تلفن همراه مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند تراکنش را سریع تر و ایمن تر کنند. بانک ها می توانند عملیات مشتری مداری را به راحتی انجام دهند و در عین حال هزینه استخدام کارکنان اضافی را کاهش دهند.  

نتیجه گیری:  

هوش مصنوعی مزایای زیادی برای بخش بانکداری دارد. هوش مصنوعی چه توسعه اپلیکیشن اندروید باشد و چه توسعه اپلیکیشن iOS، می تواند تغییرات انقلابی در صنعت بانکداری ایجاد کند. بانک و موسسات مالی می توانند رفتار کاربر را درک کنند و از طریق یک برنامه تجربه شخصی را ارائه دهند. Solution Analysts یک ارائه دهنده برجسته راه حل های فناوری اطلاعات است که راه حل های تجاری سفارشی را با ادغام فناوری های آینده نگر مانند AR، VR، AI و Blockchain ارائه می دهد.