تاریخ 1401/06/29         ساعت 14:23:41     گروه خبری مقالات

با افزایش سرعت پرداخت های دیجیتال در سراسر جهان، می توان گفت که آینده کارت فیزیکی نامشخص است. همه گیر COVID-19 سرعت دیجیتالی شدن را تسریع کرده است و روش های جدیدی برای انجام پرداخت با کارت بدون لمس - مانند کدهای QR، کیف پول های موبایل و پرداخت های بدون تماس گسترده شده است.
تصویر


کارت‌های فیزیکی در مقابل دیجیتال

چگونه چشم‌انداز در حال تکامل است:  

با افزایش سرعت پرداخت های دیجیتال در سراسر جهان، می توان گفت که آینده کارت فیزیکی نامشخص است. همه گیر COVID-19 سرعت دیجیتالی شدن را تسریع کرده است و روش های جدیدی برای انجام پرداخت با کارت بدون لمس - مانند کدهای QR، کیف پول های موبایل و پرداخت های بدون تماس گسترده شده است.  

نقش کارت فیزیکی، با این حال، هنوز یک عنصر کلیدی از تجربه دارندگان کارت است، به طوری که برخی از کاربران ترجیح می دهند تا حد امکان از کارت های فیزیکی خود استفاده کنند. با توجه به نیازهای مختلف مصرف کنندگان که باید برآورده شوند، صادرکنندگان در تغییر محیط پرداخت امروزی باید به چه نکاتی توجه داشته باشند؟  

کارت های پرداخت فیزیکی:

کارت‌های پرداخت فیزیکی یا اعتباری، کارت‌های پلاستیکی معمولی هستند که توسط بانک‌ها برای مشتریانشان برای مدیریت مخارج شرکت یا شخصی خود صادر می‌شوند. این کارت خرید سنتی دارای نام دارنده کارت، شماره کارت 16 رقمی، یک نوار مغناطیسی، یک کد پین و یک CVC است.مشتریان با کارت فیزیکی می توانند از خودپردازها وجه نقد برداشت کرده و از محل فروش و تراکنش های آنلاین تراکنش انجام دهند.  

کارت های پرداخت مجازی:

کارت‌های پرداخت مجازی یا اعتباری فقط از طریق تلفن همراه قابل دسترسی هستند. آنها تمام ویژگی های یک کارت فیزیکی از جمله شماره 16 رقمی، CVC، تاریخ انقضا و کد پین را دارند. کارت‌های پرداخت مجازی یک راه‌حل پرداخت الکترونیکی هستند که با هر خرید، یک توالی اعداد منحصر به فرد ایجاد می‌کنند تا یک شماره کارت واحد.  

آیا پرداخت های دیجیتال پیشتاز این بسته هستند؟

داده‌هایی در حال ظهور هستند که نشان می‌دهند پرداخت‌های دیجیتال پیشرو هستند. یکی از گزینه های پرداختی که به لطف سرعت و سهولت آنها در حال رشد است، کیف پول های دیجیتال است. از این فناوری می‌توان برای پرداخت‌های آنلاین، انتقال پول به دوستان و انجام پرداخت‌های بدون تماس با موبایل استفاده کرد. این امر به ویژه در منطقه آسیا و اقیانوسیه صادق است، جایی که کیف پول های دیجیتال محبوب ترین گزینه پرداخت برای هر دو تجارت الکترونیک و معاملات نقطه فروش (POS) هستند. در سال 2021، کیف پول های دیجیتال 68.5 درصد از ارزش معاملات تجارت الکترونیک منطقه ای را تشکیل می دادند. پیش بینی می شود این رقم در سال 2025 به بیش از 72 درصد افزایش یابد.  

به همین ترتیب، کیف پول های موبایل که نوع خاصی از کیف پول دیجیتال هستند مورد توجه قرار گرفته اند. کیف پول موبایل فناوری است که به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد به جای استفاده از کارت فیزیکی در POS، پرداخت‌های بدون تماس را با دستگاه تلفن همراه خود انجام دهند. حجم تراکنش های جهانی کیف پول موبایلی قرار است در سال 2023 به 49 میلیارد برسد که نشان دهنده رشد 92 درصدی از سال 2021 است. یکی از عواملی که باعث این رشد می شود، افزایش محدودیت پرداخت بدون تماس است. این امر باعث می‌شود تا مصرف‌کنندگان برای پرداخت راحت‌تر روی آن ضربه بزنند و اصطکاک هنگام پرداخت را کاهش می‌دهد.  

اهمیت کارت فیزیکی را دست کم نگیرید:

علیرغم پیشرفت‌های اخیر در دیجیتالی‌سازی، صادرکنندگان نباید ارتباط کارت فیزیکی را فراموش کنند. این همه‌گیری نه تنها بر رشد پرداخت‌های دیجیتال تأثیر گذاشت، بلکه تعداد پرداخت‌های بدون تماس با کارت‌های فیزیکی را نیز افزایش داد. این مزایای بهداشتی آشکاری دارد و برای برخی افراد ممکن است تجربه جدیدی باشد.  

در حالی که علاقه آشکاری به دیجیتال وجود دارد، کارت فیزیکی اینجا باقی مانده است حداقل در حال حاضر. در ایالات متحده، 80٪ از کاربران آیفون Apple Pay را فعال کرده اند، اما تنها 6٪ از این سرویس استفاده می کنند. علیرغم اینکه 70 درصد از بازرگانان ایالات متحده در سال 2021 پرداخت های بدون تماس را می پذیرند، برخی از مصرف کنندگان هنوز در کنار گذاشتن آشنایی و راحتی کارت فیزیکی خود مردد هستند. اعتماد همچنین می تواند عاملی برای جلوگیری از اجرای گسترده پرداخت های دیجیتال باشد. در چند سال گذشته، مصرف‌کنندگان بیشتری گزارش کرده‌اند که درک آن‌ها از پرداخت‌های دیجیتال به جای بهبود، بدتر شده است.  

آیا کارت های مجازی امن تر از کارت های فیزیکی هستند؟

یک کارت نقدی مجازی با شماره حساب معمولی و تاریخ انقضا احتمالاً از یک کارت فیزیکی ایمن تر نیست، به جز اینکه ممکن است کمتر آن را گم کنید یا از کیف یا جیب خود به سرقت برید.  

با این حال، یک کارت اعتباری مجازی که از اعداد منحصر به فرد به جای داده های کارت معمولی شما استفاده می کند، مزایای امنیتی بالقوه ای دارد. به عنوان مثال، اگر نیاز به پرداخت مالیات بر دارایی خود دارید، اما از امنیت 100٪ در وب سایت سازمان مالیاتی راحت نیستید، می توانید از یک کارت اعتباری مجازی برای تراکنش استفاده کنید، سپس پس از پرداخت، کارت مجازی را حذف کنید. اگر مأمور مالیات هک شود، اطلاعات کارت موجود در حساب شما برای هکر بی فایده خواهد بود. از آنجایی که اطلاعات واقعی کارت شما هرگز فاش نمی شود، لازم نیست نگران به خطر افتادن حساب خود باشید.  

از سوی دیگر، یک کارت اعتباری مجازی معتبر به اندازه اطلاعات کارت معمولی در برابر هک آسیب پذیر است. به عنوان دارنده کارت، باید تراکنش های خود را از نظر نشانه های سرقت هویت یا کلاهبرداری بررسی کنید و مشکلات را به صادرکننده کارت خود گزارش دهید. از طرف دیگر، اگر مشکلی در تراکنش‌های کارت مجازی پیدا کردید، می‌توانید به راحتی کارت مجازی را بدون سفارش کارت جدید و تعویض تمام اطلاعات پرداخت ذخیره شده خود حذف کنید.  

آیا بیومتریک می تواند بهترین های هر دو جهان را ترکیب کند؟

کارت های بیومتریک به دلیل امنیت و قابلیت استفاده، مورد توجه زیادی قرار گرفته اند. علاقه به این فناوری افزایش یافته است زیرا به نظر می رسد بیومتریک بیش از 3 تریلیون دلار از تراکنش های پرداخت را در سال 2025 احراز هویت کند، در مقایسه با 404 میلیارد دلار در سال 2020. با تامین امنیت بیومتریک با اعتماد و آشنایی با کارت فیزیکی، دیجیتال و فیزیکی را در کنار هم قرار می دهند. استفاده از بیومتریک برای احراز هویت کاربر کارت به صادرکنندگان این امکان را می‌دهد که محدودیت بدون تماس را افزایش دهند و تراکنش‌های بزرگ‌تری را انجام دهند. در آینده، کارت‌ها یا کیف‌پول‌هایی که ارزهای دیجیتال را ذخیره می‌کنند نیز ممکن است ظاهر شوند که می‌توانند از بیومتریک برای افزایش امنیت استفاده کنند.  

ادامه دیجیتالی شدن پرداخت ها غیرقابل انکار به نظر می رسد. خدمات شروع پرداخت با پیاده سازی پرداخت های بلادرنگ و راه حل های درخواست به پرداخت (RTP) برای پرداخت های حساب به حساب رشد خواهند کرد. با این حال، صادرکنندگان باید بین امنیت و راحتی تعادل برقرار کنند. به عنوان مثال، ناشران اروپایی نگران رعایت مقررات تأیید هویت قوی مشتری (SCA) هستند که توسط دستورالعمل خدمات پرداخت دوم (PSD2) الزامی شده است  

با این وجود، امنیت افزایش یافته نباید به قیمت یک تجربه مشتری یکپارچه (CX) تمام شود، در غیر این صورت نرخ رها کردن سبد خرید افزایش خواهد یافت. در دنیای همه‌کانالی، مصرف‌کنندگان انتظار دارند که بتوانند هر طور که می‌خواهند پرداخت کنند و این کار در هر دستگاهی در دنیای دیجیتال یا فیزیکی سریع و آسان باشد. دادن حق انتخاب به آنها برای استفاده از روش پرداخت دلخواهشان حیاتی است.  

بنابراین، ناشران با این چالش مواجه هستند که باید در اجرای فن آوری های جدید از منحنی جلوتر بمانند. همه اینها در حالی که اطمینان حاصل می شود که تراکنش ها قابل اعتماد، قابل اعتماد و ایمن هستند.  

نتیجه گیری:  

پس از مقایسه و مقایسه ویژگی های هر کارت پرداخت، یک برنده مشخص وجود دارد. با این حال، بهتر است در نظر داشته باشید که برخی از مشاغل و افراد ترجیح می دهند آن را سنتی نگه دارند و کمتر به فناوری ها و نرم افزارها وابسته باشند. این تصمیم می گیرد که کدام پلتفرم پرداخت برای شما و شرکت شما بهتر است، کاملاً به ماهیت کسب و کار و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.