تاریخ 1401/05/08         ساعت 15:04     گروه خبری مقالات

بر کسی پوشیده نیست که پول نقد در سال 2022 منقرض می‌شود. پس از مطالعه اخیر لینک نشان داد که پرداخت‌های نقدی در سراسر بریتانیا 10 درصد از کل تراکنش‌ها را در دهه آینده تشکیل می‌دهد، می‌توانیم به سمت یک ارز دیجیتال بدون پول نقد باشیم.
تصویر


آینده بدون پول نقد.

آیا داده های بزرگ می توانند نحوه پرداخت ما را تغییر دهند؟

‌بر کسی پوشیده نیست که پول نقد در سال 2022 منقرض می‌شود. پس از مطالعه اخیر لینک نشان داد که پرداخت‌های نقدی در سراسر بریتانیا 10 درصد از کل تراکنش‌ها را در دهه آینده تشکیل می‌دهد، می‌توانیم به سمت یک ارز دیجیتال بدون پول نقد باشیم.  

با توجه به اینکه 70 درصد از پاسخ دهندگان ساکن بریتانیا اکنون ترجیح می دهند با کارت به جای پول نقد پرداخت کنند، تکامل بانکداری آنلاین به تغییر نحوه جابجایی پول در سال 2022 ادامه داده است. مدیریت پول از افزایش پذیرش فین تک تا افزایش علاقه به ارزهای دیجیتال تبدیل به یک امر مبتنی بر داده در حالی که به فردای بدون پول نقد می رویم، آیا کلان داده ها می توانند نقش کلیدی در تغییر دیجیتال بانکداری ایفا کنند؟ با بررسی آینده پرداخت‌های پیش‌بینی‌کننده، امنیت داده‌ های دیجیتال و تأثیر هوش مصنوعی بر بخش مالی، ادامه دهید.  

آیا ما به سمت آینده ای بدون نقد می رویم؟

بر اساس تحقیقات Thoughtworks، 59 درصد از جمعیت جهان معتقدند که پول نقد تا سال 2030 ناپدید خواهد شد. پس از اینکه فین‌تک موفق‌ترین صنعت در حال تحول در سال 2021 بود، جای تعجب نیست که مخاطبان فعال دیجیتالی ابزارهای تراکنش‌های جدید مبتنی بر فناوری مانند Paypal و Monzo را انتخاب کنند.  

در واقع، در پی فشار COVID-19 به سمت رونق تجارت الکترونیک، پرداخت‌های آنلاین افزایش یافت زیرا مصرف‌کنندگان بیش از هر زمان دیگری با تراکنش‌های مرزی درگیر شدند و اقداماتی را برای ساده‌سازی نحوه مبادله پول انجام دادند.  

فیل هینگلی، مدیر مالی Thoughwork می‌گوید: «تراکنش‌های بدون پول نقد در حال افزایش است و بریتانیا بیشترین تعداد پرداخت‌های انجام‌شده از طریق کارت، تلفن یا الکترونیکی را در اروپا دارد که به درآمد سالانه حدود 106 تریلیون یورو در سال می‌رسد.» «برخی از بخش‌های خرده‌فروشی، مانند حمل‌ونقل، تقریباً به طور کامل بدون نقد هستند و من می‌بینم که بخش‌های دیگر به سرعت در حال پیشرفت هستند. سوال این است که چه زمانی پول نقد از جیب ما محو می شود؟  

همانطور که آمار پرداخت کارت همچنان در حال افزایش است، استفاده از سایر اشکال تراکنش های دیجیتال نیز افزایش می یابد. به عنوان مثال، پذیرش ارزهای دیجیتال پس از اعتراف 97 درصد از کاربران ارزهای دیجیتال به فرم ارزهای بدون نقد، در عرصه دیجیتالی پس از کووید، شروع به کار کرد.  

سوال این است که داده های بزرگ چگونه این تغییر تدریجی را هدایت می کنند؟ به عنوان مغز متفکر پشت موفقیت فین‌تک، هوش مصنوعی و سیستم‌های مبتنی بر داده‌های بزرگ دائماً بر حرکت هوشمند پول تأثیر می‌گذارند و موانع برنامه‌های پرداخت فوری را می‌شکنند.  

چگونه بانک ها از داده های بزرگ در جامعه بدون نقد استفاده می کنند؟

ابتدا، بیایید نگاهی دقیق‌تر به معنای واقعی داده‌های بزرگ برای صنعت بانکداری داشته باشیم.  

تعریف شده توسط Investopedia، "داده های بزرگ به مجموعه های وسیع و متنوعی از اطلاعات اشاره دارد که با نرخ های روزافزونی رشد می کنند. این شامل حجم اطلاعات، سرعت یا سرعتی است که در آن ایجاد و جمع‌آوری می‌شود، و تنوع یا دامنه نقاط داده‌ای که تحت پوشش قرار می‌گیرند (معروف به «سه برابر» داده‌های بزرگ).  

در حال حاضر، بازار کلان داده و تجزیه و تحلیل بیش از 274 میلیارد دلار در سراسر جهان ارزش دارد. به عنوان یکی از سریع ترین صنایع در حال رشد در کنار فناوری مالی و هوش مصنوعی، داده های بزرگ تأثیر قابل توجهی بر تعدادی از بخش ها، از امنیت شرکت ها گرفته تا تصمیم گیری های قانونی و تامین مالی هوشمند داشته است.  

موسسات بانکی، به ویژه، بیش از 1 اگزابایت داده ذخیره شده در سال 2022 دارند که از گزارش تماس ها، تعاملات وب، تاریخچه مصرف کنندگان و بازدید از مؤسسه جمع آوری شده است.  

از آنجایی که جامعه به سمت آینده ای بدون پول می لغزد، روش های بانکداری سنتی به سادگی آن را در سال 2022 کاهش نمی دهد. با افزایش محبوبیت بانکداری باز در میان مصرف کنندگان، اولین مؤسسات دیجیتال جدید از داده های بزرگ استفاده می کنند تا از سطوح بالای تراکنش های آنلاین جلوتر بمانند. پرداخت های مرزی و فشار برای جابجایی پول با فین تک.  

در اینجا برخی از کاربردهای کلیدی کنونی کلان داده در بخش بانکداری و مزایایی که یک تغییر مبتنی بر داده می تواند برای صنعت مالی داشته باشد آورده شده است:

مقایسه داده‌ها:

سرمایه‌گذاری در تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ به موسسات بانکی دسترسی فراوانی به تاریخچه هزینه‌های مصرف‌کننده، درآمدها و تراکنش‌ها داده است. با در اختیار داشتن طیف گسترده‌تری از تحلیل‌های هوشمند، بانک‌ها می‌توانند تراکنش‌های آینده را به صورت دیجیتالی پیش‌بینی کنند و از داده‌های مصرف‌کننده برای تأثیرگذاری بر تمدید اعتبار، اعطای وام و رهن استفاده کنند.  

پیشگیری از تقلب:

علم داده های بزرگ به طور مداوم برای ارزیابی خطرات در صنعت نانوایی استفاده می شود. تجزیه و تحلیل داده های بزرگ با القای امنیت سایبری مبتنی بر بلاک چین، می تواند به بانک ها در هنگام پردازش اطلاعاتی که نیاز به حسابرسی، گزارش و تأیید انطباق دارد، کمک کند. این امر خطر کلاهبرداری مصرف کننده و نقض مبتنی بر اطلاعات را کاهش می دهد.  

شخصی‌سازی مصرف‌کننده:

سرمایه‌گذاری روی داده‌های بزرگ تقسیم‌بندی پایگاه مشتری را افزایش می‌دهد. با استفاده از تجزیه و تحلیل، بانک ها می توانند مصرف کنندگان را به چندین بخش تقسیم کنند مطابق با شاخص های مبتنی بر داده بنابراین، با داشتن اطلاعات بیشتر، بانک‌ها می‌توانند خدمات و بازخورد مشتریان خود را بر اساس مدل‌های داده‌های پیش‌بینی‌کننده متنوع کنند.  

نتیجه گیری:  

در حالی که تأثیر کلان داده ها بر صنعت مالی همچنان در میان اکثریت مثبت باقی می ماند، آینده بدون پول نقد همچنان می تواند برای تعداد معدودی منتخب چالش هایی ایجاد کند. پس از یک مطالعه اخیر نشان داد که 8 میلیون مصرف‌کننده در بریتانیا یا هنوز به پرداخت‌های نقدی متکی هستند یا برای پرداخت دیجیتال تلاش می‌کنند، آینده بدون پول نقد ممکن است برای نسل‌های قدیمی‌تر، فروشندگان کسب‌وکارهای کوچک و مصرف‌کنندگان قطع ارتباط ایجاد کند.