تاریخ 1401/03/09         ساعت 11:42     گروه خبری مقالات

اکنون برای چندین دهه، نحوه ذخیره، دسترسی و خرج کردن پول خود تغییر کرده است. در اوایل تاریخ ما، فلزات گرانبها و سکه های ضرب شده ارزش ارزی داشتند. سپس ظهور ارزهای فیات که توسط دولت ها و بدون پشتوانه مستقیم کالایی صادر شد، آمد. ثابت شد که این یک انقلاب در مفهوم پول بود زیرا ارزش خودش را به خود گرفت.
تصویر


آنچه باید در مورد پرداخت های بدون تماس بدانید:

اکنون برای چندین دهه، نحوه ذخیره، دسترسی و خرج کردن پول خود تغییر کرده است. در اوایل تاریخ ما، فلزات گرانبها و سکه های ضرب شده ارزش ارزی داشتند. سپس ظهور ارزهای فیات که توسط دولت ها و بدون پشتوانه مستقیم کالایی صادر شد، آمد. ثابت شد که این یک انقلاب در مفهوم پول بود زیرا ارزش خودش را به خود گرفت. کارت‌های اعتباری به اشکال مختلف در مرحله بعدی قرار گرفتند ابزارهای راحت و سریع برای تبادل اعداد و مدیریت حساب‌ها با کشیدن کارت یا قرار دادن یک تراشه.  

لاکنون ما وارد عصر جدیدی شده‌ایم که در آن تماس مستقیم کارت با شخص ضروری نیست و حتی کارت در کیف پول ما نیز وجود ندارد. افزایش محبوبیت پرداخت بدون تماس منجر به تکامل و اجرای سریع در سراسر جهان شده است.  

پرداخت بدون تماس چیست؟

در حالی که اصطلاح پرداخت بدون تماس به اندازه کافی مبهم به نظر می رسد که طیف گسترده ای از روش های پرداخت مانند استفاده از کارت اعتباری آنلاین را در بر بگیرد، در دنیای فیزیکی پلاستیک و سیلیکون به پارامترهای نسبتاً خاصی اشاره دارد.  

پرداخت های بدون تماس یا از طریق کارت یا از طریق برنامه های تلفن همراه و کیف پول دیجیتال انجام می شود. این پرداخت‌ها معمولاً از شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) یا شناسایی میدان نزدیک برای برقراری ارتباط با دستگاه جهت خواندن اطلاعات (readers استفاده می‌کنند و فقط می‌توانند این کار را در فاصله تقریباً دو تا چهار اینچی انجام دهند، که به اطمینان از اینکه پرداخت همیشه عمدی است کمک می‌کند.  

هنگامی که توسط مصرف کننده معمولی استفاده می شود، پرداخت بدون تماس یک فرآیند بسیار ساده است. تا زمانی که خرده‌فروش یک کارت‌خوان بدون تماس فعال داشته باشد، برنامه تلفن همراه یا کارت فعال بدون تماس شما به‌طور خودکار پس از نزدیک شدن به (readers) ، تراکنش را تکمیل می‌کند.  

امنیت و آرامش:

بسته به بانک یا کشور مبدا شما، ممکن است محدودیتی برای مبلغی که می‌توانید برای هر تراکنش از طریق پرداخت‌های غیرلمسی خرج کنید، وجود داشته باشد. این می‌تواند یک محدودیت کلی باشد، یا می‌تواند یک محدودیت نرم باشد که در آن هر مقدار بالاتر از آستانه نیاز به یک پین یا امضا دارد. این خط‌مشی می‌تواند بین بانک‌ها و کشورها متفاوت باشد، بنابراین بهتر است به خاطر داشته باشید که محدودیت شما چقدر است و با بانک خود در مورد تنظیم آن صحبت کنید.  

در حالی که محدودیت مبلغ تراکنش ممکن است سهولت استفاده از پرداخت بدون تماس را از بین ببرد، همچنین سطح امنیتی بیشتری را اضافه می کند. با محدودیت در هر تراکنش، یک دزد بالقوه نمی تواند قبل از اینکه هزینه های غیرمجاز در حساب شما ظاهر شود، مقدار زیادی خرج کند. این به کاهش یکی از نگرانی‌های بسیاری از افراد در مورد پرداخت بدون تماس کمک می‌کند.اینکه بدون داشتن نوعی امنیت فیزیکی، سرقت بسیار رایج‌تر خواهد شد.  

همچنین خوب است بدانید که فراتر از خود پرداخت، تمام سیستم‌های امنیتی و حفاظت از داده‌های به کار رفته در کارت‌های معمولی همچنان در اینجا مرتبط هستند، بنابراین پرداخت بدون تماس به طور کلی یک سیستم بسیار امن است. این امکان وجود دارد که داده‌های ارسال شده از کارت به خواننده ضبط شوند، اما این داده‌ها رمزگذاری شده است و بعید است که برای شخصی که آن را جمع‌آوری می‌کند مفید باشد.  

گزینه های مختلفی برای کسانی که علاقه مند به استفاده از بدون تماس هستند وجود دارد.  

کارت های بدون تماس:

محبوب ترین و رایج ترین انواع پرداخت های بدون تماس، کارت های بدهی و اعتباری بدون تماس هستند. این دستگاه‌ها معمولاً به عنوان کارت‌های «Tap to Pay» نامیده می‌شوند، ظاهری شبیه به کارت‌های معمولی از بیرون دارند، اما در داخل دارای یک آنتن کوچک هستند که امکان ارتباط بی‌سیم با یک خواننده را فراهم می‌کند. این کارت‌ها معمولاً دارای یک نوار مغناطیسی و تراشه هستند، بنابراین اگر فروشگاهی کارتخوان بدون تماس نداشته باشد، همچنان می‌توان از آن به روش‌های سنتی‌تر استفاده کرد.  

کارت‌های Tap to Pay تنها در چند سال رشد سریعی داشته‌اند. در اروپا، پرداخت بدون تماس تقریباً استاندارد شده است، اکثر کارت‌های جدید دارای این سرویس هستند. در ایالات متحده، سازگاری کندتر بوده است، اما شیوع آن همچنان رو به افزایش است.  

از سال 2019، تمام کارت های Chase Visa برای پرداخت های بدون تماس مجهز شده اند. امریکن اکسپرس و کپیتال وان نیز مدتی است که کارت های بدون تماس را ارائه کرده اند. برخی دیگر از صادرکنندگان ایالات متحده که این خدمات را ارائه می دهند عبارتند از Bank of America: ، Citi، Discover و Wells Fargo زیرساخت بدون تماس گزینه های بیشتری را به روی میز می آورد. در سال 2018، یک مطالعه نشان داد که 95 درصد از پایانه‌های جدید نقطه فروش دارای قابلیت Tap to Pay هستند.  

برنامه های موبایل و کیف پول

دیگر گزینه های محبوب پرداخت بدون تماس که در حال افزایش هستند، برنامه های موبایل و کیف پول هستند. اینها برنامه هایی هستند که در دستگاه های تلفن همراه ذخیره می شوند و به بسیاری از تلفن های هوشمند مدرن اجازه می دهند جای کارت اعتباری یا بدهی را بگیرند. برای استفاده از آن‌ها، به سادگی قابلیت پرداخت بدون تماس تلفن هوشمند خود را فعال کنید، برنامه‌های کاربردی مورد نظر را دانلود کنید یا کارت‌های اعتباری و حساب‌های کارت اعتباری را به آن‌هایی که قبلاً نصب شده‌اند پیوند دهید، و از تلفن به همان شیوه‌ای استفاده کنید که از کارت Tap to Pay استفاده می‌کنید. کافی است آن را در فاصله دو تا چهار اینچی کارتخوان بیاورید و تراکنش به خودی خود رسیدگی خواهد کرد.  

دو مورد از محبوب‌ترین کیف پول‌های موبایلی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند Google Pay و Apple Pay هستند که به ترتیب برای گوشی‌های اندروید و iOS طراحی شده‌اند. این خدمات با اتصال یک کارت اعتباری یا نقدی از بانک مورد نظر شما به پلت فرم پرداخت تلفن همراه شما کار می کنند. هنگامی که یک کاربر تراکنش را با برنامه انجام می دهد، این سرویس به عنوان یک واسطه ایمن عمل می کند و اجازه می دهد تراکنش به صورت بی سیم انجام شود.  

در حالی که برنامه‌های موبایل و کیف پول‌ها ممکن است یک مرحله اضافی غیر ضروری به نظر برسند، اما این فناوری‌ها با افزودن لایه دیگری از جدایی بین اطلاعات کارت و تراکنش‌هایی که روزانه انجام می‌دهید، راحتی و امنیت بیشتری را فراهم می‌کنند.  

این خدمات همچنین با الزام کاربران به ارائه مجوز تراکنش از طریق تلفن، امنیت بیشتری را ارائه می دهند. این بدان معناست که هر زمان معامله ای انجام شود، اثر انگشت، شناسایی چهره یا کد درخواست می شود.  

یک صنعت در حال توسعه:

پرداخت بدون تماس یک فناوری در حال تکامل است و کاربردهای بالقوه آن هنوز در حال کشف است. تلفیقی از پیاده سازی های ذکر شده در بالا در حال ایجاد و اجرا هستند. به عنوان مثال، اولین کارت‌های پرداخت بیومتریک اکنون در دسترس هستند کارت‌های اعتباری و نقدی دارای اسکنر اثر انگشت برای ترکیب راحتی کارت با امنیت برنامه‌های تلفن همراه.  

سرویس‌هایی مانند Revolut و Cash App اکنون خدماتی مشابه Google و Apple Pay ارائه می‌کنند، در حالی که راه‌های آسان‌تری برای انتقال پول بین ارزها و بین افراد ارائه می‌دهند. همانطور که مدیریت مالی بیشتر و بیشتر به سمت فضاهای دیجیتالی حرکت می کند، این فناوری تنها در محبوبیت و در دسترس بودن رشد می کند.  

نتیجه گیری:  

کارت‌های Tap-to-Pay و کیف پول‌های تلفن همراه گزینه‌های پرداخت بدون تماس را ارائه می‌کنند که میزان تماس مورد نیاز را کاهش می‌دهد و در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی را شاهد بوده است، به‌ویژه زمانی که همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ همچنان جهان را آلوده می‌کند. در حالی که ویژگی‌های امنیتی در کارت‌های بدون تماس گنجانده شده‌اند، کیف پول‌های موبایل ممکن است با نیاز به ورودی‌های بیومتریک یا سایر امنیت، امنیت بهتری را ارائه دهند. پرداخت های بدون تماس به طور گسترده پذیرفته شده اند، زیرا اکثر پایانه های جدید نوعی از پرداخت تلفن همراه را می پذیرند و بسیاری از فروشندگان حتی این عمل را تشویق می کنند.