تاریخ 1401/01/24         ساعت 11:41     گروه خبری مقالات

سال 2021 از نظر ادغام و اکتساب فین تک سال عظیمی بود. اما تا اینجای کار، سال 2022 حتی مهم تر به نظر می رسد. به گفته FT Partners، یک شرکت سرمایه گذاری بزرگ متخصص در فناوری مالی، معاملاتی به ارزش تقریبی 348 میلیارد دلار تنها در سال 2021 اعلام شد. در بسیاری از موارد، این به دلیل خروج زیاد سرمایه گذاران بود. این خروج‌ها سپس سرمایه‌گذاران را به جبران هزینه‌های اولیه خود سوق داد و به آنها سرمایه اضافی برای خریدهای جدید، ادغام و سایر معاملات داده شد.
تصویر


5 دلیل اصلی برای افزایش ادغام و تملک ( Merger&Acquisition) در فین تک

سال 2021 از نظر ادغام و اکتساب فین تک سال عظیمی بود. اما تا اینجای کار، سال 2022 حتی مهم تر به نظر می رسد.  

به گفته FT Partners، یک شرکت سرمایه گذاری بزرگ متخصص در فناوری مالی، معاملاتی به ارزش تقریبی 348 میلیارد دلار تنها در سال 2021 اعلام شد. در بسیاری از موارد، این به دلیل خروج زیاد سرمایه گذاران بود. این خروج‌ها سپس سرمایه‌گذاران را به جبران هزینه‌های اولیه خود سوق داد و به آنها سرمایه اضافی برای خریدهای جدید، ادغام و سایر معاملات داده شد.  

با این حال، سال 2021 همچنین سالی با سطوح بی سابقه بودجه بود، تا حدی به دلیل بررسی های محرک و سایر شرایط اقتصادی ناشی از همه گیری کووید-19. پذیرش فین‌تک در حال افزایش است، به این معنی که ادغام‌ها و تملک‌های عمده در افق هستند. در سال 2021، شرکت‌های فین‌تک تقریباً 50 میلیارد دلار فقط در ایالات متحده جمع‌آوری کردند، که بیش از دو برابر آن‌ها در سال 2020 بود.  

چه چیزی باعث تمام این ادغام ها، تملک ها و سایر فعالیت های اقتصادی می شود؟ امروز، بیایید پنج دلیل اصلی که چرا ادغام‌ها و اکتساب‌های فین‌تک با گذشت زمان افزایش می‌یابد را بررسی می‌کنیم.  

1-تمایز نئوبانک:

اولاً، «نئوبانک ها» در تلاش هستند تا خود را از ابزارها و خدمات مالی سنتی متمایز کنند. البته، بسیاری از نئوبانک‌های مدرن عمدتاً خدمات یا ابزارهای مشابهی را به کاربران خود ارائه می‌کنند، مانند تجربه‌های بانکداری تلفن همراه، کارمزد بدون یا کم، و بدون جریمه اضافه برداشت. بسیاری نیز دستمزد مشتریان را حدود دو روز زودتر از سایر موسسات مالی واریز می کنند.  

بسیاری از شرکت ها در حال ادغام یا جذب رقبا هستند. به عنوان مثال، بانک رقیب One Finance و Even، یک ارائه دهنده دسترسی زودهنگام دستمزدها که به کارکنان کمک می کند پول خود را سریع دریافت کنند، در یک شرکت واحد به نام One ادغام شده اند. علاوه بر این، ادغام با مشارکت Walmart تقویت شد که خود سالانه میلیاردها دلار سرمایه به همراه دارد.  

این سرویس دسترسی زودهنگام نئوبانک/ترکیب به کارمندان اجازه می‌دهد درآمدهای خود را بر اساس تقاضا یا خیلی سریع‌تر دریافت کنند. همچنین مزایای دیگر نئوبانک ها را برای جمعیت گسترده تری از کاربران نسبت به قبل فراهم می کند. این تنها یک نمونه از این است که چگونه نئوبانک ها به دنبال تقویت خود به عنوان ابزارهای اصلی فین تک برای بازارهای مالی آینده هستند.  

2-پیگیری سهم بازار از ارائه دهندگان اکنون بخرید/بعداً پرداخت کنید:

اکنون بخرید/بعد پرداخت کنید ارائه دهندگان خدمات و ابزارهای فین تک محبوب هستند. اما این شرکت ها با ایجاد شراکت و افزودن ویژگی های جدید به خدمات و برنامه های خود، فعالیت خود را افزایش می دهند. چرا؟ به عبارت ساده، برای کاهش رقابت بین مؤسسات بزرگتر و یکدیگر.  

به عنوان مثال، در ماه سپتامبر، گلدمن ساکس اعلام کرد که ارائه دهنده وام نقطه فروش GreenSky را خریداری خواهد کرد. برای مثال دیگر، ارائه‌دهنده خرید اکنون بخر/پرداخت بعدی Zip مستقر در استرالیا، خرید رقیب اصلی خود در ایالات متحده، Sezzle را اعلام کرد. حتی شرکت‌هایی مانند PayPal تصمیم گرفته‌اند بخش‌های بیشتری از سهم بازار جهانی را دنبال کنند . این شرکت پرداخت الکترونیکی یک شرکت ژاپنی BNPL را خریداری کرد تا دسترسی جهانی خود را بهبود بخشد.  

همه اینها به این دلیل است که شرکت های فین تک هنوز در تلاش هستند تا خود را برای موفقیت بلندمدت قرار دهند. سرمایه گذاری از سهم عمده بازار یکی از راه هایی است که کسب و کارها می توانند اطمینان حاصل کنند که رقبای خود فضای مانور کمی دارند. بعید است که این روند به این زودی ها کاهش یابد.  

از آنجایی که شرکت‌های فین‌تک مانند «اکنون بخرید یا بعداً پرداخت کنید» باید با یکدیگر و با مؤسسات مالی قدیمی‌تر رقابت کنند، هر شرکتی که می‌خواهد پیشرفت کند، نمی‌تواند روی موفقیت‌های خود تکیه کند.  

3-بانک های رقیب به دنبال کنترل هستند:

در عصر حاضر، بسیاری از فعالیت‌های ادغام و تملک از سوی بانک‌های رقیب انجام می‌شود (یعنی بانک‌هایی که سهم بازار عمده‌ای ندارند اما شرکت‌های نهادی سنتی را به چالش می‌کشند). برای افزایش ثبات بازار، بسیاری از بانک‌های رقیب به‌جای رفتن به مسیر معمولی خرید قولنامه بانک ملی، که بسیار پرهزینه و زمان‌بر است، بانک‌های سنتی را خریداری می‌کنند.  

4-مقیاس گذاری ارزهای دیجیتال:

محبوبیت ارزهای دیجیتال به‌ویژه در طول همه‌گیری کووید-19 در دو سال گذشته به شدت در حال افزایش است. همانطور که شرکت‌های ارزهای دیجیتال در حال بلوغ تثبیت می‌شوند، به دنبال مقیاس و رشد هستند که به منابع و سرمایه اضافی نیاز دارد. اینها ds نیز به نوبه خود منجر به ادغام و تملک بیشتر شده است.  

به عنوان مثال، گلکسی دیجیتال، یک بانک تجاری که در ارزهای دیجیتال، فناوری بلاک چین و دارایی‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کند، به دنبال شرکتی است که به انتقال آن به یک پلتفرم ارز دیجیتال با خدمات کامل و کامل کمک کند.  

برای این منظور، به دنبال مشارکت و خرید BitGo است. BitGo بسیاری از زیرساخت‌های دارایی دیجیتال، مانند کیف پول‌های رمزنگاری و فناوری نگهبانی را توسعه می‌دهد. بین این دو شرکت، Galaxy Digital می‌تواند معاملات، نگهبانی کریپتو و حتی مدیریت دارایی‌های کریپتو را ارائه دهد. آنها همچنین در موقعیتی عالی برای ارائه مشاوره و خدمات سرمایه گذاری رمزنگاری، خدمات وام دهی و مالیاتی و غیره خواهند بود.  

این بخشی از یک روند گسترده تر است زیرا ارز دیجیتال به بخش عمده ای از امور مالی در سراسر جهان تبدیل می شود. در آینده، ممکن است شاهد باشیم که بخش سوداگرانه بازار کریپتو از مزایای عملی که توکن‌های رمزنگاری برای امور مالی و انتقال پول در سراسر جهان به ارمغان می‌آورند، عقب‌نشینی کند.  

5-رشد دسترسی جغرافیایی فین تک:

‌شرکت‌های فین‌تک تلاش کرده‌اند تا دامنه جغرافیایی خود را افزایش دهند. پی پال این روند را بهتر از هر شرکت دیگری نشان می دهد.  

طی دهه گذشته، PayPal تعداد زیادی شرکت مانند Venmo در سال 2013، Xoom در سال 2015، و Honey در سال 2019 را خریداری کرده است. در سال 2021، PayPal یک تجارت جدید را در شرکت ژاپنی Paidy buy now/pay later به مجموعه خود اضافه کرد.  

همه اینها از تمایل پی پال برای تبدیل شدن به یک انتخاب جهانی برای کیف پول های الکترونیکی یا انتقال وجه ناشی می شود. آنها در چند سال گذشته تحرکات و خریدهای زیادی برای تسهیل این امر انجام داده اند. به عنوان مثال، PayPal اکنون انتقال بیت کوین را بین کاربران خاص می پذیرد و تسهیل می کند.  

پی پال همچنین اولین کیف پول دیجیتالی شد که در سال 2021 با پیوند ژاپنی پیدی ادغام شد. از طریق این سرویس، پی پال می تواند به کاربران خود اجازه دهد تا کیف پول های دیجیتال را به حساب های پیدی متصل کنند. در حال حاضر، این در درجه اول به نفع کاربران ژاپنی است که می توانند از تاجران PayPal در سراسر جهان خرید کنند. اما نشان دهنده روند و تمرکز بیشتر بر روی فعال کردن گزینه های پرداخت آسان تر و انعطاف پذیرتر برای مشتریان در سراسر جهان است.  

نتیجه گیری:  

در نهایت، ادغام و خرید فین‌تک در حال تسریع و داغ شدن هستند. از بسیاری جهات، این یک اثر جانبی از بلوغ صنعت فین‌تک و آخرین مراحل بسیاری از تحولات فناوری است که در دو دهه گذشته شاهد آن بوده‌ایم. زمان نشان خواهد داد که کدام شرکت‌ها از این ادغام‌ها و ادغام‌ها بیشتر سود می‌برند و چه بازیگران جدیدی در آینده ظاهر می‌شوند.