تاریخ 1400/10/18         ساعت 08:00     گروه خبری مقالات

در بسیاری از نقاط جهان، با آشکار شدن فناوری‌های جدیدتری مانند کیف پول‌های موبایل در سال‌های اخیر ارتباط خود را از دست داده است. ظهور گوشی‌های هوشمند یک محرک اصلی در انتقال دنیای مالی به پلتفرم دیجیتال است که باعث ایجاد تغییر گسترده در نحوه ارتباط، تعامل و انجام تجارت کاربران می‌شود.
تصویر


تغییر جهانی به سمت پرداخت های دیجیتال بدون تماس برای تقویت اهمیت کیف پول های موبایل

در بسیاری از نقاط جهان، با آشکار شدن فناوری‌های جدیدتری مانند کیف پول‌های موبایل در سال‌های اخیر ارتباط خود را از دست داده است. ظهور گوشی‌های هوشمند یک محرک اصلی در انتقال دنیای مالی به پلتفرم دیجیتال است که باعث ایجاد تغییر گسترده در نحوه ارتباط، تعامل و انجام تجارت کاربران می‌شود.  

زمانی که گوشی‌های هوشمند به عنوان یک کالای لوکس برای گروهی از مردم جهانی در نظر گرفته می‌شد، اکنون به بخشی ذاتی از زندگی مدرن تبدیل شده‌اند که حتی برای ساده‌ترین کارهای روزمره ضروری است. بر اساس ، تعداد کاربران گوشی های هوشمند در سال گذشته نزدیک به 100 میلیون افزایش یافته است.  

این پیشرفت باعث تغییر بخش‌های صنعتی بزرگ مانند امور مالی در دنیای دیجیتال شده است. همانطور که مصرف کنندگان در سراسر جهان با مزیت های راه حل های پرداخت دیجیتال بیشتر آشنا می شوند، استفاده رو به رشد از تلفن های هوشمند، فناوری هایی مانند پول موبایل را در مسیر رشد قابل توجهی در دوران مدرن قرار می دهد.  

COVID-19 باعث نوآوری در پرداخت های دیجیتال بدون تماس می شود.

هر یک از این فناوری‌ها در مقطعی جدیدترین فناوری پرداخت بودند، عنوانی که اکنون توسط کیف‌پول‌های الکترونیکی ادعا شده است. با این حال، پول موبایل از زمان ظهور اولیه خود پس از معرفی Google Wallet در سال 2011 پیشرفت قابل توجهی داشته است.  

حتی با وجود اینکه این فناوری تقریباً یک دهه پیش به وجود آمد، در ابتدا با احساسات متفاوتی روبرو شد، که ثابت شد چالشی برای پذیرش آن است. با این حال، شروع همه‌گیری ویروس کرونا این احساسات را در سال گذشته تغییر داده است و افزایش بی‌سابقه‌ای در نیاز و تقاضا برای گزینه‌های پرداخت دیجیتال بدون تماس، از جمله کیف پول‌های تلفن همراه، ایجاد کرده است.  

بر اساس یک مطالعه Visa Back to Business، بیش از 60 درصد از مصرف‌کنندگان اظهار داشتند که به کسب‌وکاری با گزینه‌های پرداخت بدون تماس نصب شده روی می‌آورند، و تقریباً نیمی از آنها ادعا می‌کنند که از فروشگاه‌هایی که فقط تراکنش‌های صندوقدار یا ماشین‌های مشترک را ارائه می‌دهند، خرید نمی‌کنند. در سال 2020، پرداخت با کیف پول تلفن همراه به پرطرفدارترین روش پرداخت POS در سراسر جهان تبدیل شد. به گفته TradingPlatforms.com، این رونق عمدتاً به دلیل افزایش ترس در بین مصرف کنندگان در مورد انتقال احتمالی ویروس Sars-COV-2 از طریق مبادله اسکناس های کاغذی ایجاد شده است.  

پرداخت‌های دیجیتال بدون تماس یکی از معدود حوزه‌های صنعتی است که از همه‌گیری COVID-19 آسیبی ندیده است، و کسب‌وکارها باید روند افزودن قابلیت‌های بدون تماس را به کیف پول‌های تلفن همراه خود بشناسند و با آن سازگار شوند. مثال قابل توجه این بانک ICICI است که یک سرویس پرداخت بدون تماس جدید را از طریق برنامه بانکی iMobile Pay خود معرفی کرد تا پایگاه کاربران خود را قادر سازد با تکان دادن تلفن های خود در نزدیکی دستگاه های POS به عنوان خروجی های مختلف تراکنش انجام دهند. این قابلیت با پشتیبانی از فناوری NFC (ارتباطات میدان نزدیک) اضافه شده است تا روش‌های پرداخت راحت و بدون تماس با کیف پول موبایلی را در برنامه رسمی بانکداری تلفن همراه بانک در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد و نیازی به حمل کارت‌های فیزیکی نداشته باشد.  

فناوری کد QR به یک ویژگی استاندارد در کیف پول های دیجیتال تبدیل می شود.

در اکثر اقتصادهای نوظهور مانند چین و در سراسر آسیای جنوب شرقی، کدهای QR به یک عملکرد اصلی در راه حل های کیف پول الکترونیکی تبدیل شده اند. بر اساس برآوردهای GMI، صنعت کیف پول موبایل از بخش فناوری نوری QR در آستانه ثبت15 درصدی CAGR تا سال 2027 است که ناشی از پذیرش گسترده کیف پول های موبایل با کد QR توسط مشاغل و مصرف کنندگان است.  

با وجود این محبوبیت روزافزون در کشورهای شرقی، رشد فناوری کد QR در مناطق غربی مانند ایالات متحده نسبتاً کندتر بوده است. کدهای QR که یک راه حل تکنولوژیکی برای یک مشکل غیر اضطراری در نظر گرفته می شود، از نظر توسعه در سال های اولیه فناوری به حاشیه رفتند.  

با این حال، در زمان‌های اخیر، زمانی که همه‌گیری نگرانی‌های جهانی را در مورد سلامت و ایمنی ایجاد کرد، کدهای QR شاهد علاقه مجدد بخش‌های بی‌شماری، به‌ویژه به عنوان عملکردهای کلیدی در پرداخت‌های کیف پول موبایلی بودند. پرداخت‌های دیجیتال بدون تماس اخیراً به یکی از حوزه‌های مورد توجه تبدیل شده‌اند و باعث ایجاد تند و تیز بین طرفداران کد QR شده است، و مصرف‌کنندگان بیشتری از بازرگانان می‌خواهند گزینه‌های پرداخت دیجیتالی بدون لمس را برای تجربه خرید راحت‌تر در فروشگاه‌های فیزیکی ایجاد کنند.  

جدای از غول های بزرگ فناوری مانند اپل و گوگل که به این گروه ملحق شده اند، خرده فروشان و بازرگانان نیز شروع به سرمایه گذاری در روند کیف پول های موبایلی با کد QR کرده اند.  

نتیجه گیری:  

از آنجایی که دستگاه های تلفن همراه مانند گوشی های هوشمند نقش مهمی را در زندگی روزمره مصرف کنندگان ایفا می کنند، تغییر به سمت پرداخت های دیجیتال بدون تماس، به ویژه کیف پول های الکترونیکی، به عامل اصلی تمایز فروشندگان فین تک در سراسر جهان تبدیل شده است. در این سناریو، از آنجایی که مصرف‌کنندگان و صنایع به انجام تراکنش‌ها بر روی پلتفرم‌های دیجیتال عادت می‌کنند، کیف پول‌های تلفن همراه احتمالاً در آینده به یک عامل اصلی در پرداخت‌های یکپارچه‌تر، راحت‌تر و سریع‌تر تبدیل خواهند شد.