تاریخ 1400/10/11         ساعت 08:00     گروه خبری مقالات

پرداخت ها هسته اصلی ارائه بانک های خرده فروشی به مشتریان خود هستند. آنها بیشترین سهم از تعاملات بانک با مشتریان خود را تشکیل می دهند و همچنین حدود یک سوم درآمد را در اکثر بانک ها تشکیل می دهند. با این حال، بازیگران غیر سنتی مانند نئوبانک‌ها، فین‌تک‌ها و فناوری‌های بزرگ در حال ورود به فضای پرداخت هستند و به این منبع مهم سود برای بانک‌های سنتی تجاوز می‌کنند. در حال حاضر بیش از 150 شرکت فین‌تک در دنیا وجود دارد که با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار به جایگاه نخست دست یافته‌اند. فین‌تک‌ها اکنون حدود 5 درصد از کل درآمد بانکی در ایالات متحده و 20 درصد در خدمات و راه‌حل‌های مربوط به پرداخت را به خود اختصاص می‌دهند. علاوه بر این، این شرکت‌های تازه وارد نرخ نوآوری در پرداخت‌ها را تسریع کرده‌اند و انتظارات مشتریان را برای تجربه‌های پرداخت بدون اصطکاک، تعبیه‌شده و روش‌های پرداخت جدید ایجاد کرده‌اند.
تصویر


چگونه نوآوری فین تک برای بانک های سنتی فرصت هایی را ایجاد می کند ؟

پرداخت ها هسته اصلی ارائه بانک های خرده فروشی به مشتریان خود هستند. آنها بیشترین سهم از تعاملات بانک با مشتریان خود را تشکیل می دهند و همچنین حدود یک سوم درآمد را در اکثر بانک ها تشکیل می دهند. با این حال، بازیگران غیر سنتی مانند نئوبانک‌ها، فین‌تک‌ها و فناوری‌های بزرگ در حال ورود به فضای پرداخت هستند و به این منبع مهم سود برای بانک‌های سنتی تجاوز می‌کنند.  

در حال حاضر بیش از 150 شرکت فین‌تک در دنیا وجود دارد که با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار به جایگاه نخست دست یافته‌اند. فین‌تک‌ها اکنون حدود 5 درصد از کل درآمد بانکی در ایالات متحده و 20 درصد در خدمات و راه‌حل‌های مربوط به پرداخت را به خود اختصاص می‌دهند. علاوه بر این، این شرکت‌های تازه وارد نرخ نوآوری در پرداخت‌ها را تسریع کرده‌اند و انتظارات مشتریان را برای تجربه‌های پرداخت بدون اصطکاک، تعبیه‌شده و روش‌های پرداخت جدید ایجاد کرده‌اند.  

پرداخت های بدون تماس در طول همه گیری COVID-19 افزایش یافته است. انتظار می‌رود تا سال 2025، پرداخت‌های بلادرنگ تقریباً 20 درصد از کل تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی جهانی را به خود اختصاص دهند. Buy Now Pay Later در حال اختراع مجدد وام‌دهی در محل فروش است و تا سال 2026، 25 درصد از بازار وام‌های بدون تضمین در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. 60 درصد از مصرف‌کنندگان استرالیایی با استفاده از چارچوب درخواست پرداخت، صورت‌حساب‌ها را پرداخت می‌کنند و سایر بازارها در سراسر جهان از این روش پیروی می‌کنند. در همان زمان Mercator نشان می دهد که از سال 2017 رمز ارزها تقریباً از هیچ چیزی که تقریباً 7٪ از اقتصاد جهان را تشکیل می دهد رشد کرده است. این سرعت بی‌سابقه‌ای از نوآوری و تغییر است، که بیشتر توسط همه‌گیری کووید پیش می‌رود در یک کلیپ، بانک‌ها برای نگه‌داشتن یا رسیدن به آن مشکل دارند.  

بانک‌های سنتی در مقابل فین‌تک ها و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت شانس زیادی دارند.

در دنیای امروزی که تقریباً نیمی از مصرف‌کنندگان به طور انحصاری از کانال‌های دیجیتال برای مدیریت امور مالی و پرداخت صورت‌حساب‌های خود استفاده می‌کنند، و پول نقد بیش از پیش در حال جابجایی است، ممکن است تعجب کنیم که آیا بانک‌های سنتی هنوز هم نقشی دارند. پاسخ قاطعانه است: بله.  

بانک‌ها دارای مزیت‌های رقابتی قابل‌توجهی هستند، به ویژه جمعیت و روابط مشتریانشان، از جمله داده‌های تاریخی و خدمات اضافی. علاوه بر این، بیشتر از رقبای فین‌تک جدید، بانک‌ها در موقعیت مناسبی برای برآورده کردن نیاز به تجربه پرداخت یکپارچه omni channel بین روش‌های پرداخت مختلف کارت، ACH، چک و روش‌های پرداخت دیجیتال قرار دارند و به طور بالقوه می‌توانند نرخ‌های بهتری را ارائه دهند. آنها به معاملات پرداختی به عنوان تنها محرک درآمد و سود خود متکی نیستند.  

در واقع، با توجه به بازده و ارزش‌گذاری جذاب کسب ‌وکارهای پرداخت خالص، و انعطاف‌پذیری و اطمینان نسبی، بسیاری از بانک‌ها علیرغم وجود رقبای جدید در حال ظهور، تمرکز خود را بر خرید هایی که به عنوان مثال یک تاجر انجام می دهد و سایر فعالیت‌های پرداخت افزایش داده‌اند. فضای پرداخت در سراسر همه گیری کووید نشان داده شد.  

زیرساخت مدرن برای بقا در دنیای جدید پرداخت ها کلیدی است.

علیرغم جذابیت این فرصت، بانک‌های سنتی برای رقابت مؤثر در دنیای جدید پرداخت‌ها، موانع بیشتری برای غلبه بر آنها دارند. آنها با یک زیرساخت فناوری قدیمی و غیر قابل انعطاف روبرو هستند که اضافه کردن خدمات جدید و انطباق با الزامات نظارتی جدید را دشوار و پرهزینه می کند، با افراد کمتری که واقعاً قادر به ایجاد این سیستم ها با گذشت سال هستند. با این حال اکنون زمان آن فرا رسیده است که در مواجهه با ظهور بانک های رقیب و ورود فناوری های بزرگ به عرصه پرداخت، اقدام کنند و آینده خود را تضمین کنند. این باید یک سفر هیجان انگیز، ورود به خطوط جدید تجارت با اقتصاد بالقوه جذاب باشد. به‌عنوان مثال، پیشنهاد خرید «اکنون پرداخت کن» نه تنها جریان درآمدی از کارمزد تراکنش‌های صورتحساب را برای بانک ایجاد می‌کند، بلکه فرصتی برای ایجاد درآمد از کارمزد بازاریابی وابسته نیز ایجاد می‌کند. به همان اندازه (اگر نه بیشتر) مهم است، داشتن خدماتی مانند پرداخت فوری، درخواست پرداخت و خرید در حال حاضر پرداخت بعداً به بانک این امکان را می دهد که در بین بازرگانان و بالای کیف پول با مشتریان خود جذاب بماند و حجم تراکنش و نقاط تماس را از دست ندهد.  

بانک‌ها می‌توانند این فرصت‌ها را به تنهایی یا از طریق مشارکت با برخی از فین‌تک‌ها دنبال کنند اما در هر دو سناریو، مهم است که زیرساخت‌های بانک اجازه استقرار سریع و آسان را بدهد. همزمان با انگیزه پذیرش خدمات و انواع پرداخت‌های جدید و ایجاد جریان‌های درآمد اضافی، بانک‌ها همچنین باید برای مدرن‌سازی زیرساخت‌های فناوری خود و پذیرش فضای ابری، بهبود امنیت سایبری و راه‌اندازی یک استراتژی API که برای دنیای جدید بانکداری باز سازگار است، تلاش کنند.  

نتیجه گیری:  

خوشبختانه، فین‌تک‌هایی نیز وجود دارند که بر ایجاد راه‌حل‌های مدرن برای بانک‌های سنتی تمرکز کرده‌اند تا پلتفرم‌های اصلی بانکداری و پرداخت خود را مدرن کنند. این راه‌حل‌های نوآورانه، بومی ابری و ریزسرویس‌ها را می‌توان مونتاژ و گسترش داد و به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا از برنامه‌های یکپارچه خود به آرامی یا سریع خارج شوند.