تاریخ 1400/09/06         ساعت 14:51     گروه خبری مقالات

اصطلاح پرداخت بدون تماس به روشی امن برای مشتریان برای خرید محصولات یا خدمات با استفاده از بدهی، اعتبار، کارت هوشمند یا دستگاه پرداخت دیگر با استفاده از فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) و ارتباطات میدان نزدیک (NFC) اشاره دارد. این روش پرداخت با گرفتن کارت نزدیک دستگاه یا با نزدیک کردن دستگاه به پایانه نقطه فروش مجهز به فناوری پرداخت بدون تماس کار می کند. همانطور که از نام آنها پیداست، پرداخت های بدون تماس آنهایی هستند که مصرف کنندگان را ملزم به تحویل کارت یا لمس پایانه پرداخت نمی کند. آنها به عنوان سریع‌تر و راحت‌تر معرفی می‌شوند و در عصر کووید، به مردم اجازه می‌دهند که از هم جدا شوند.
تصویر

اصطلاح پرداخت بدون تماس به روشی امن برای مشتریان برای خرید محصولات یا خدمات با استفاده از بدهی، اعتبار، کارت هوشمند یا دستگاه پرداخت دیگر با استفاده از فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) و ارتباطات میدان نزدیک (NFC) اشاره دارد. این روش پرداخت با گرفتن کارت نزدیک دستگاه یا با نزدیک کردن دستگاه به پایانه نقطه فروش مجهز به فناوری پرداخت بدون تماس کار می کند. همانطور که از نام آنها پیداست، پرداخت های بدون تماس آنهایی هستند که مصرف کنندگان را ملزم به تحویل کارت یا لمس پایانه پرداخت نمی کند. آنها به عنوان سریع‌تر و راحت‌تر معرفی می‌شوند و در عصر کووید، به مردم اجازه می‌دهند که از هم جدا شوند. برخی از بانک‌ها و خرده‌فروش‌ها به پرداخت بدون تماس نیز به عنوان Tap-and-go یا Tap اشاره می‌کنند  

چه نوع پرداخت های بدون تماس وجود دارد؟

  • امروزه، پرداخت های بدون تماس به طور کلی به یکی از سه دسته تقسیم می شوند:
  • کارت های پرداخت بدون تماس
  • پرداخت های بدون تماس تلفن همراه.
  • پرداخت با کد

روش‌های دیگری مانند سفارش آنلاین یا تلفنی وجود دارد که بدون تماس نیز هستند، اما بحث در مورد پرداخت‌های بدون تماس معمولاً بر روی خریدهای داخل فروشگاه متمرکز است.  

کارت پرداخت بدون تماس چیست؟

با استفاده از روشی به نام ضربه زدن برای پرداخت، کارت پرداخت بدون تماس نیاز به لمس پایانه پرداخت را از بین می برد. این گزینه پرداخت مستلزم آن است که یک خرده فروش یک پایانه فروش مجهز به فناوری ارتباطات میدان نزدیک یا NFC داشته باشد و مشتری یک کارت اعتباری سازگار داشته باشد. کارت‌های پرداخت بدون تماس دارای نماد آنتن با چهار خط منحنی در جلو یا پشت خواهند بود. مشتری با کارت خود به پایانه ضربه می زند تا پرداخت را تکمیل کند. اطلاعات ارسال شده توسط کارت برای حفظ امنیت داده ها رمزگذاری شده است. این باعث می شود این تراکنش ها به اندازه کشیدن یا قرار دادن کارت در ترمینال ایمن باشند.  

تفاوت پرداخت بدون تماس تلفن همراه با استفاده از کارت

پرداخت‌های بدون تماس تلفن همراه برای تکمیل تراکنش به جای کارت، به دستگاه تلفن همراه متکی است. در حالی که تمام پرداخت‌های بدون تماس از فناوری مشابهی استفاده می‌کنند، پذیرش پرداخت‌های بدون تماس تلفن همراه از کارت‌های پرداخت بدون تماس عقب است. مطالعات بازگشت به تجارت 2021 نشان داد که 62 درصد از مصرف کنندگان مورد بررسی انتظار دارند که بتوانند از کارت اعتباری یا نقدی خود برای پرداخت استفاده کنند. با این حال، تنها 41 درصد انتظار دارند که بتوانند از برنامه های پرداخت موبایلی استفاده کنند.  

انواع پرداخت بدون تماس تلفن همراه

شرکت‌های پرداخت بدون تماس در سال‌های اخیر نوآورانه بوده‌اند و روش‌های مختلفی برای پرداخت با دستگاه تلفن همراه شما وجود دارد. کیف پول موبایل Apple Pay و Google Pay از جمله برنامه های شناخته شده برای پرداخت های بدون تماس هستند. آنها مانند کارت پرداخت بدون تماس کار می کنند و مشتریان دستگاه خود را روی پایانه پرداخت ضربه می زنند.  

مزایا و معایب پرداخت بدون تماس

کلاهبرداران قادر به سرقت و شبیه سازی اطلاعات از نوارهای مغناطیسی پشت کارت های پرداخت هستند. این به آنها اجازه می دهد اطلاعات را شبیه سازی کنند و کارت های جدیدی بسازند که منجر به کلاهبرداری و سرقت هویت می شود. پرداخت بدون تماس خطر را هم برای مصرف کننده و هم برای تاجر کاهش می دهد. این به این دلیل است که آنها از استفاده از نوارهای مغناطیسی در پشت کارت های پرداخت ایمن تر هستند. از سوی دیگر، اطلاعات ارسال شده از طریق پایانه تجاری از طریق پرداخت بدون تماس، رمزگذاری شده است، به این معنی که رهگیری و سرقت آن دشوار است. با وجود این ویژگی‌های امنیتی، مجرمان همچنان می‌توانند با استفاده از گوشی‌های هوشمند، کارت‌هایی را که در کیف پول مصرف‌کنندگان قرار دارند، بخوانند. محدوده ای که می توان یک کارت را در آن خواند بسیار کوتاه است و حتی اگر دزد به اندازه کافی نزدیک باشد تا داده ها را بگیرد، نمی توانند یک کپی از کارت ایجاد کنند. این در مورد کارت های دارای نوار مغناطیسی صادق نیست. همانطور که گفته شد، کارت های تراشه و پین همچنان امن ترین هستند، زیرا نمی توانند کپی شوند و به داده هایی نیاز دارند که در هیچ جای دیگری روی کارت وجود ندارد. مصرف کنندگان اکنون می توانند تراکنش های تقلبی را به چالش بکشند و کارت های جایگزین دریافت کنند. همچنین کیف پول های محافظ کارت وجود دارد که در مرحله اول مانع از دسترسی خوانندگان به اطلاعات کارت شما می شود. از سال 2015، بازرگانان و شرکت‌های کارت اعتباری مسئول هرگونه فعالیت کلاهبرداری که از طریق سیستم‌هایشان انجام می‌شد، در صورتی که فناوری تراشه در اختیار نداشتند، شدند.  

نتیجه گیری:  

پرداخت بدون تماس از دهه 1990 وجود داشته است و تنها تعداد انگشت شماری از تجار و خرده فروشان از این فناوری در آن دوره استفاده می کردند. از آن زمان تاکنون، هزاران بانک، شرکت کارت اعتباری، بازرگانان و خرده فروشان در سراسر جهان را شامل می شود. اداره ترانزیت کره جنوبی در سئول یکی از اولین سیستم های پرداخت بدون تماس در جهان را ارائه کرد. سیستم که در سال 1995 راه اندازی شد، بعداً به نام UPass شناخته شد و به مسافران راهی سریع و آسان برای پرداخت هزینه سفرهای اتوبوس با استفاده از سیستم بدون تماس ارائه داد. در دنیای پس از همه‌گیری، پرداخت‌های بدون تماس احتمالا همچنان محبوب هستند. تقریباً دو سوم افرادی که مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند جهت بازگشت به کسب و کار 2021 ، گفتند که انتظار دارند از گزینه‌های پرداخت بدون تماس در آینده به دفعات یا بیشتر از اکنون استفاده کنند. خوشبختانه، آنها انتخاب های زیادی در اختیار دارند.