تاریخ 1400/08/25         ساعت 13:14     گروه خبری مقالات

علیرغم چالش های طاقت فرسا یک بیماری همه گیر جهانی، سال 2020 شاهد حجم عظیمی از انعطاف پذیری، نبوغ و نوآوری در دنیای فین تک، پرداخت ها و خدمات مالی بود. با رسیدن به روزهای پایانی این پرحادثه‌ترین سال‌ها، سال 2021 را در نظر گرفته‌ایم و پیش‌بینی‌های خود را درباره آنچه از 12 ماه آینده انتظار داریم به اشتراک می‌گذاریم.
تصویر

توجه ما به فین‌تک و پرداخت‌ها در سال 2021

علیرغم چالش های طاقت فرسا یک بیماری همه گیر جهانی، سال 2020 شاهد حجم عظیمی از انعطاف پذیری، نبوغ و نوآوری در دنیای فین تک، پرداخت ها و خدمات مالی بود. با رسیدن به روزهای پایانی این پرحادثه‌ترین سال‌ها، سال 2021 را در نظر گرفته‌ایم و پیش‌بینی‌های خود را درباره آنچه از 12 ماه آینده انتظار داریم به اشتراک می‌گذاریم.  


1)اثرات کووید-19 همچنان بر رفتار مصرف کننده تأثیر می گذارد

اکنون به خوبی ثابت شده است که COVID-19 بسیاری از روندهای پیش از همه گیری را تسریع کرده است. به عنوان مثال، در حالی که تعداد پرداخت‌های غیر نقدی در سطح جهانی در حال افزایش بود (افزایش 14 درصدی در پرداخت‌های غیرنقدی بین سال‌های 2018-2019، در مجموع 708.5 میلیارد تراکنش)، محدودیت‌های قرنطینه برای مبارزه با ویروس کرونا این روند را افزایش داده است. چه کسی می توانست تصور کند که سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند از استفاده از پول نقد به دلایل بهداشتی خودداری شود؟ تأثیر بر دیجیتالی شدن خدمات مالی چشمگیر بوده است. در بریتانیا، شش میلیون بزرگسال (یا 12 درصد از جمعیت) برای اولین بار یک برنامه بانکداری آنلاین را دانلود کردند. در طول قرنطینه اولیه، 90 درصد از تراکنش‌های چهره به چهره انجام شده در آوریل بدون تماس بود و در جولای 2020، 1.5 میلیارد تراکنش کارت نقدی (20.8 درصد بیشتر از ژوئن 2020) انجام شد. در منطقه APAC، که پیش از این پیشرو جهانی در تراکنش‌های غیرنقدی بود (243.6 میلیارد تراکنش بدون نقد در سال 2019) به دلیل استقبال زیاد از پرداخت‌های موبایلی و کیف پول دیجیتال، نظرسنجی Mastercard نشان داد که 91 درصد از مصرف‌کنندگان در منطقه به پرداخت های بدون تماس در نتیجه COVID-19 هر چقدر این بیماری همه گیر ادامه داشته باشد، این روندها در رفتارهای مصرف کننده تا سال 2021 ادامه خواهد داشت. پرداخت های بدون نقد همچنان از پول نقد پیشی می گیرد، بانکداری فقط دیجیتالی شاهد پذیرش گسترده تری خواهد بود و استفاده از کیف پول دیجیتال گسترش خواهد یافت. ارائه دهندگان خدمات مالی که می توانند به سرعت و به طور موثر به این تغییرات واکنش نشان دهند، پیشرفت خواهند کرد.  


2) تضمین سرمایه گذاری فین تک می تواند چالش برانگیزتر شود

در حالی که سرمایه گذاران 1.8 میلیارد پوند به فین تک های بریتانیا در نیمه اول سال 2020 تزریق کردند، که افزایشی 22 درصدی نسبت به نیمه دوم سال 2019 داشته است، بیش از نیمی از این مبلغ تنها در پنج شرکت سرمایه گذاری شده است Revolut، Checkout.com، Starling Bank، Onfido و Thought Machine – با فین تک‌های اولیه که فقط 8 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها را افزایش می‌دهند. آیا عدم قطعیت اقتصادی مداوم پیرامون کووید-19 سرمایه‌گذاران را به سمت شرط‌بندی «ایمن‌تر» روی فین‌تک‌های بالغ‌تر و در مراحل بعدی سوق داده است؟ گفتن قطعی دشوار است، اما پیش‌بینی می‌کنیم که دسترسی استارت‌آپ‌ها به سرمایه در سال 2021 سخت‌تر شود، زیرا سرمایه‌گذاران روی «برندگان دسته‌بندی» تمرکز می‌کنند و محافظه‌کارتر و ریسک‌گریزتر می‌شوند. بنابراین، فین‌تک‌هایی که به دنبال سرمایه‌گذاری در 12 ماه آینده هستند، باید پیشنهادی متفاوت، مسیری روشن برای سودآوری، رهبری قوی و مشارکت با تامین‌کنندگان معتبر و با تجربه داشته باشند. برای کسب‌وکارهایی که به دنبال درک سرمایه‌گذاران در فین‌تک بعدی هستند، مدیر ارشد محصول ما، شان پوکرین، وبلاگی در این زمینه نوشت. 


3) هجوم طلای مالی جاسازی شده با جدیت آغاز خواهد شد

جدا از COVID-19، «مالی جاسازی شده» موضوع صنعت سال 2020 بوده است. این ایده را در بر می گیرد که محصولات مالی به خودی خود اهمیت کمتری نسبت به زمینه ای دارند که یک مشتری به آنها نیاز دارد. در حالی که مدل بانکداری مرکزی سنتی بازدهی کاهشی را ارائه می‌دهد، برندهایی مانند آمازون، اپل، اوبر و دیگران با تعبیه مستقیم پرداخت‌ها، وام‌ها و بیمه‌ها به طور مستقیم در پیشنهادات خود موفق بوده‌اند. برای مثال، دیدن ارزش یک شرکت کرایه اتومبیل که بیمه اتومبیل را در طول فرآیند اجاره ارائه می دهد یا یک برنامه خرید خانه که وام مسکن ارائه می دهد، دشوار نیست. 


4) صنعت فین‌تک باید در مورد شمول مالی جدی باشد

همه گیری ویروس کرونا نا برابری های جامعه ما را به شدت کاهش داده است. این بحرانی است که به گفته سازمان ملل به طور نامتناسبی بر اقشار فقیر و آسیب پذیر تأثیر می گذارد و نشان می دهد که چگونه ناتوانی برخی گروه ها برای دسترسی به خدمات مالی نیازمند راه حلی معنادار است.

نتیجه گیری:  

بیش از هر چیز، سال 2020 نشان داده است که صنعت ما چگونه می تواند با چابکی و تفکر نوآورانه به تحولات عظیم پاسخ دهد. با ورود به سال 2021، این ویژگی ها بیش از هر زمان دیگری مهم خواهند بود زیرا ما به دنبال ارائه تجربیات و محصولات فراشخصی و فراگیر هستیم که مشتریان در این زمانه های دائما در حال تغییر درخواست می کنند.