تاریخ 1400/08/25         ساعت 12:00     گروه خبری مقالات

فین‌تک مجموعه‌ای از اصطلاحات «مالی» و «تکنولوژی» است و به هر کسب‌وکاری اطلاق می‌شود که از فناوری برای ارتقا یا خودکارسازی خدمات و فرآیندهای مالی استفاده می‌کند. این اصطلاح شامل یک صنعت به سرعت در حال رشد است که به طرق مختلف در خدمت منافع مصرف کنندگان و مشاغل است. از بانکداری تلفن همراه و بیمه گرفته تا برنامه‌های ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری، فین‌تک مجموعه‌ای از برنامه‌های به ظاهر بی‌پایان دارد.
تصویر

فین‌تک مجموعه‌ای از اصطلاحات «مالی» و «تکنولوژی» است و به هر کسب‌وکاری اطلاق می‌شود که از فناوری برای ارتقا یا خودکارسازی خدمات و فرآیندهای مالی استفاده می‌کند. این اصطلاح شامل یک صنعت به سرعت در حال رشد است که به طرق مختلف در خدمت منافع مصرف کنندگان و مشاغل است. از بانکداری تلفن همراه و بیمه گرفته تا برنامه‌های ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری، فین‌تک مجموعه‌ای از برنامه‌های به ظاهر بی‌پایان دارد. این صنعت بسیار بزرگ است و در سال های آینده به گسترش خود ادامه خواهد داد. یکی از عوامل محرک این است که بسیاری از بانک‌های سنتی حامی و پذیرنده فناوری هستند و به طور فعال در استارت‌آپ‌های فین‌تک سرمایه‌گذاری می‌کنند، خریداری می‌کنند یا با آن‌ها شریک می‌شوند، زیرا به مشتریانی که دارای تفکر دیجیتالی هستند آسان‌تر است و در عین حال صنعت را به جلو می‌برند. مانند بسیاری از بخش‌های فناوری نوظهور، فین‌تک می‌تواند به دلیل گستردگی ابزارها، پلتفرم‌ها و خدماتی مفهومی مبهم باشد. اگر هنوز از خود می‌پرسید که فین‌تک دقیقا چیست، در اینجا یک تفکیک وجود دارد.


فین تک چیست؟

فین‌تک یا فناوری مالی، اصطلاحی است که برای توصیف هر فناوری که خدمات مالی را از طریق نرم‌افزار ارائه می‌کند، مانند بانکداری آنلاین، برنامه‌های پرداخت موبایلی یا حتی ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. فین‌تک مقوله‌ای گسترده است که بسیاری از فناوری‌های مختلف را در بر می‌گیرد، اما هدف اصلی تغییر نحوه دسترسی مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها به امور مالی و رقابت با خدمات مالی سنتی است. فین‌تک به نرم‌افزار، الگوریتم‌ها و برنامه‌های کاربردی برای ابزارهای مبتنی بر رایانه و موبایل اشاره دارد. در برخی موارد، شامل سخت‌افزار نیز می‌شود مانند قلک‌های هوشمند متصل یا پلت‌فرم‌های معاملاتی واقعیت مجازی. پلت‌فرم‌های فین‌تک، کارهای ساده‌ای مانند واریز چک، انتقال پول بین حساب‌ها، پرداخت صورت‌حساب یا درخواست کمک مالی را امکان‌پذیر می‌کنند. آنها همچنین مفاهیم فنی پیچیده ای مانند وام دهی همتا به همتا یا مبادلات رمزنگاری را در بر می گیرند. کسب‌وکارها برای پردازش پرداخت‌ها، تراکنش‌های تجارت الکترونیک، حسابداری و اخیراً به دنبال کمک با برنامه‌های کمک دولتی مانند برنامه حفاظت از حقوق و دستمزد به فین‌تک متکی هستند. در پی همه‌گیری COVID-19، کسب‌وکارهای بیشتری به فین‌تک روی می‌آورند تا ویژگی‌هایی مانند پرداخت‌های بدون تماس یا سایر تراکنش‌های مبتنی بر فناوری را فعال کنند.  


فین تک چگونه کار می کند؟

فین تک صنعت جدیدی نیست، فقط صنعتی است که خیلی سریع تکامل یافته است. فناوری تا حدی همیشه بخشی از دنیای مالی بوده است، چه معرفی کارت های اعتباری در دهه 1950 یا دستگاه های خودپرداز، طبقه معاملات الکترونیکی، برنامه های مالی شخصی و معاملات با فرکانس بالا در دهه های بعد. ذات پشت فناوری مالی از پروژه ای به پروژه دیگر، برنامه ای به برنامه دیگر متفاوت است. با این حال، برخی از جدیدترین پیشرفت‌ها، استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، بلاک چین و علم داده برای انجام همه چیز از ریسک‌های اعتباری فرآیند تا اجرای صندوق‌های تامینی است. در واقع، اکنون یک زیرمجموعه کامل از فناوری نظارتی به نام "regtech" وجود دارد که برای هدایت دنیای پیچیده انطباق و مسائل نظارتی صنایعی مانند، حدس زدید، فین تک طراحی شده است.  


نمونه هایی از فین تک

فین‌تک به روش‌های بی‌شماری دنیای مالی را برای مصرف‌کنندگان تغییر می‌دهد. به عنوان مثال، اکنون می توانید بدون مراجعه فیزیکی به بانک، یک حساب بانکی از طریق اینترنت باز کنید. می توانید حساب را به تلفن هوشمند خود پیوند دهید و از آن برای نظارت بر تراکنش های خود استفاده کنید. حتی می‌توانید گوشی هوشمند خود را به یک «کیف پول دیجیتال» تبدیل کنید و از آن برای پرداخت پول با پول موجود در حساب خود استفاده کنید. فین تک نیز به سرعت در حال تغییر صنعت بیمه و سرمایه گذاری است. ارائه‌دهندگان بیمه خودرو در حال حاضر بیمه «مبتنی بر تله‌ماتیک» را می‌فروشند که در آن رانندگی شما با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق تلفن هوشمند یا «جعبه سیاه» نصب شده در خودروی شما نظارت می‌شود. سپس می توان از این داده ها برای تعیین میزان پرداختی برای بیمه نامه خود استفاده کرد. در آینده، ممکن است امکان خرید بیمه به صورت کوتاه‌مدت یا «پرداخت در حین کار» وجود داشته باشد. پیشرفت در فناوری به این معنی است که مصرف‌کنندگان می‌توانند بدون هیچ گونه تعامل رو در رو بر روی اینترنت بر اساس «فقط اجرا» سرمایه‌گذاری کنند. با گذشت زمان، ممکن است بتوانید مشاوره مالی خودکار را بدون تعامل انسانی یا بدون تعامل انسانی دریافت کنید. با رشد فین تک، نگرانی ها در مورد امنیت سایبری در صنعت فین تک نیز افزایش یافته است. رشد گسترده شرکت‌ها و بازارهای فین‌تک در مقیاس جهانی منجر به افزایش آسیب‌پذیری در زیرساخت‌های فین‌تک شده و در عین حال آن را به هدفی برای حملات مجرمان سایبری تبدیل کرده است. خوشبختانه، فناوری برای به حداقل رساندن خطرات کلاهبرداری موجود و کاهش تهدیدهایی که همچنان در حال ظهور هستند، به تکامل خود ادامه می دهد. .  

فین تک چگونه تکامل یافته است؟

فقط به این دلیل که فین‌تک پرهیاهو است، به این معنی نیست که کاملاً جدید است. اگرچه این عبارت تنها در سال 2018 به فرهنگ لغت Merriam-Webster اضافه شد، این مفهوم به دهه ها قبل برمی گردد. برای مثال، خودپردازها زمانی در لبه نوآوری فین‌تک قرار داشتند، همانطور که فناوری‌های تأیید امضا برای اولین بار توسط بانک‌ها در دهه 1860 مورد استفاده قرار گرفتند. در سال‌های اخیر، فین‌تک از ارتباط با استارت‌آپ‌های نامرغوب به یکی از جنبه‌های اصلی مؤسسات مالی معتبر و قدیمی تبدیل شده است. در حالی که این اصطلاح زمانی عمدتاً به معنای اخلالگران مستقر در سیلیکون ولی بود که بانک‌های بزرگ را تکان می‌دادند، امروز، بسیاری از شرکت‌ها با شرکت‌هایی که ظاهراً به دنبال غصب آنها بودند، متحد شده‌اند.  


از جمله مزایای بالقوه می توان به موارد زیر اشاره کرد:  

  • سرعت و راحتی
  • «محصولات فین‌تک معمولاً به صورت آنلاین ارائه می‌شوند و بنابراین دسترسی مشتریان آسان‌تر و سریع‌تر است»  
  • انتخاب بزرگتر
  • «مصرف کنندگان از انتخاب بیشتر محصولات و خدمات سود می برند زیرا می توان آنها را از راه دور بدون توجه به مکان خریداری کرد  
  • معاملات ارزان تر
  • «شرکت‌های فین‌تک ممکن است نیازی به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فیزیکی مانند شبکه شعب نداشته باشند، بنابراین ممکن است بتوانند معاملات ارزان‌تری را به مصرف‌کنندگان ارائه دهند» 
  • محصولات شخصی تر
  • «فناوری به شرکت‌های فین‌تک اجازه می‌دهد اطلاعات بیشتری را در مورد مشتریان جمع‌آوری و ذخیره کنند تا بتوانند محصولات یا خدمات شخصی‌سازی‌شده‌تری را به مشتریان ارائه دهند»  

نتیجه گیری:  

برخی از شناخته شده ترین موسسات جهان فین تک را زیر بال خود قرار داده اند. جی پی مورگان در سال 2019، 25 میلیون دلار در استارت‌آپ‌های فین‌تک سرمایه‌گذاری کرد «کافه‌های بانکی » با فین‌تک ایجاد کرده است تا مشتریان جوان و باهوش دیجیتالی را وارد دروازه کند. فین‌تک ارزش خود را در مواجهه با همه‌گیری ویروس کرونا ثابت کرده است، حتی با وجود آسیب هایی به وجود آمده می توان گفت، کافه های بانکی که به طور موقت بسته شده‌اند، بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری در سراسر ایالات متحده توانسته‌اند معاملات و خدمات و پشتیبانی COVID-19 را به صورت دیجیتالی ارائه دهند. همچنین می‌توان از زمان انتظار طولانی‌تر از حد معمول برای خدمات تلفنی با آنلاین شدن یا دسترسی به یک بانک جلوگیری کرد.