تاریخ 1400/11/13         ساعت 10:51     گروه خبری گروه فروش

مدیر عامل شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا : اکنون یکی از تمرکزهای اصلی‌اش بر فعالیت‌های نرم‌افزاری است و توسعه واحد نرم‌افزار آن یکی از تغییرات مهم شرکت طی یک سال گذشته بوده است. شرکت در سال‌های گذشته فقط بر حوزه پشتیبانی نرم‌افزاری محصولات سخت‌افزاری خود متمرکز بود، اما اکنون شروع به ایجاد نرم‌افزارهای ویژه مشتریان بر مبنای درخواست آنها نیز کرده‌ است. حرکت صنعت بانکی کشور به سمت تحول دیجیتال باعث شد این شرکت، واحد نرم‌افزاری خود را قوی‌تر کند، اما مدیر عامل بر این عقیده است که نیاز به سخت‌افزار هیچ‌گاه به‌طور کامل در صنعت بانکی کنار نمی‌رود و فقط شکل محصولات و نیازهای مشتریان است که تغییر می‌کند.
تصویر

مهرداد حیدرپور، مدیر عامل شرکت بازرگانی مبنا کارت در گفت و گو با راه پرداخت از دستاوردهای این شرکت که از سال ۱۳۸۶ به‌صورت تخصصی در زمینه ارائه تجهیزات بانکی و ماشین‌های اداری در حال فعالیت است و مسئولیت تأمین و تجهیز سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای بانکی را به عهده دارد، شرحی از دستاوردهای این مجموعه در زمینه فعالیت های نرم افزاری ارائه می دهد. 

متن کامل گفت و گوی کامل راه پرداخت با مهرداد حیدرپور را ادامه می خوانید:

همانطور که می دانید شرکت بازرگانی مبناکارت آریا که از سال ۱۳۸۶ به‌صورت تخصصی در زمینه ارائه تجهیزات بانکی و ماشین‌های اداری در حال فعالیت است و مسئولیت تأمین و تجهیز سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای بانکی را به عهده دارد، از سال گذشته فعالیت‌های نرم‌افزاری خود را جدی‌تر کرده است. بازرگانی مبناکارت آریا که به‌عنوان شرکتی تجهیزات‌محور شناخته می‌شد، اکنون یکی از تمرکزهای اصلی‌اش بر فعالیت‌های نرم‌افزاری است و توسعه واحد نرم‌افزار آن یکی از تغییرات مهم شرکت طی یک سال گذشته بوده است. این شرکت در سال‌های گذشته فقط بر حوزه پشتیبانی نرم‌افزاری محصولات سخت‌افزاری خود متمرکز بود، اما اکنون شروع به ایجاد نرم‌افزارهای ویژه مشتریان بر مبنای درخواست آنها نیز کرده‌ است. از سال گذشته فعالیت‌های نرم‌افزاری خود را جدی‌تر کرده است. بازرگانی مبناکارت آریا که به‌عنوان شرکتی تجهیزات‌محور شناخته می‌شد، اکنون یکی از تمرکزهای اصلی‌اش بر فعالیت‌های نرم‌افزاری است و توسعه واحد نرم‌افزار آن یکی از تغییرات مهم شرکت طی یک سال گذشته بوده است. این شرکت در سال‌های گذشته فقط بر حوزه پشتیبانی نرم‌افزاری محصولات سخت‌افزاری خود متمرکز بود، اما اکنون شروع به ایجاد نرم‌افزارهای ویژه مشتریان بر مبنای درخواست آنها نیز کرده‌ است.

طی گفت‌وگویی به اقداماتی که این شرکت طی یک سال گذشته انجام داده، پرداختیم و برنامه‌هایشان برای آینده را جویا شدیم.

درست است که حرکت صنعت بانکی کشور به سمت تحول دیجیتال باعث شد این شرکت، واحد نرم‌افزاری خود را قوی‌تر کند، اما جناب آقای حیدرپور بر این عقیده است که نیاز به سخت‌افزار هیچ‌گاه به‌طور کامل در صنعت بانکی کنار نمی‌رود و فقط شکل محصولات و نیازهای مشتریان است که تغییر می‌کند. در ادامه گفت‌وگوی عصر تراکنش با حیدرپور را می‌خوانید.  

مدیرعامل شرکت بازرگانی مبناکارت آریا ابتدا درباره اقداماتی که این شرکت طی یک سال گذشته انجام داده، صحبت می‌کند. این شرکت طی این مدت بیشترین تمرکزش بر ارتقای کیفیت محصولات و همچنین تقویت واحد پشتیبانی بوده است. جناب آقای حیدرپور توضیح می‌دهد: «در یک سال گذشته سعی داشتیم در کنار ارتقای کیفیت محصولات و خدمات و حفظ مشتریان قدیمی با ارائه راهکارهای مناسب؛ در سلسله‌مراتب داخلی و استخوان‌بندی شرکت نیز تغییراتی به وجود آوریم. یکی از این تغییرات مربوط به واحد پشتیبانی بود. ما از مدیران توانمند و قوی دیگر سازمان‌ها در حوزه پشتیبانی کمک گرفتیم. همچنین ساختار نمایندگان را تغییر دادیم تا همه کارکنان به‌عنوان پرسنل شرکت محسوب شوند. اکنون تمام افرادی که در سراسر کشور در هر استانی در بخش پشتیبانی شرکت فعالیت می‌کنند، کارمندان رسمی شرکت هستند».  

طبق صحبت‌های حیدرپور، یکسری آموزش‌های مستمر و دوره‌ای نیز برای کل کارمندان شرکت، به‌خصوص در حوزه پشتیبانی، به‌صورت آنلاین و با در نظر گرفتن شرایط کرونا برگزار شده و هم‌اکنون این آموزش‌ها در استان‌ها ادامه دارد: «بدین ترتیب نیاز خدماتی مشتریان ما به نحو مطلوب برآورده شده است. اکنون راه جدیدی را آغاز و محصولات و خدمات شرکت را تغییر داده‌ایم».  

توسعه واحد نرم‌افزار:

شرکت بازرگانی مبناکارت آریا در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ با توجه به برنامه‌ریزی که در زمینه نرم‌افزار کرده بود، تصمیم به تغییراتی در تیم نرم‌افزاری خود گرفت. کلیه مشتریان این شرکت، بازرگانی مبناکارت آریا را به‌عنوان یک شرکت تجهیزات‌محور می‌شناسند که فعالیت‌های نرم‌افزاری آن در حد پشتیبانی و سرویس‌دهی برای تجهیزات خود بوده؛ ولی از یک نقطه‌ای به بعد، این شرکت تصمیم می‌گیرد که فعالیت‌های نرم‌افزاری خود را جدی‌تر کند و به تولید نرم‌افزار بپردازد.  جناب آقای حیدرپور از اقداماتی که طی یک سال گذشته در حوزه نرم‌افزار انجام داده‌اند نیز می‌گوید: «توسعه واحد نرم‌افزار نیز یک تغییر مهم در شرکت طی یک سال گذشته بود که پرسنل واحد نرم‌افزار به دو برابر افزایش یافت. ما قبلاً فقط در حوزه پشتیبانی نرم‌افزاری محصولات سخت‌افزاری خودمان متمرکز بودیم، اما اکنون علاوه بر افزودن سخت‌افزار و نرم‌افزارهای جدید، شروع به ایجاد نرم‌افزارهای ویژه مشتریان بر مبنای درخواست آنها نیز کرده‌ایم. با بانک‌های بزرگی وارد همکاری شدیم و به‌زودی پروژه‌هایی را رونمایی خواهیم کرد. خوشبختانه اهدافی را که برای سه سال آینده پیش‌بینی کرده بودیم، امروز طی یک سال به تحقق رسانده‌ایم. اکنون مزایای رقابتی ما نسبت به سایر شرکت‌ها بسیار ویژه و مطلوب است. در سال گذشته توانستیم مشتریان جدیدی مثل بانک دی و پست‌بانک را نیز به مجموعه خودمان اضافه کنیم».  

مدیر عامل شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا به حرکت نظام بانکی کشور به سمت تحول دیجیتال و تأثیری که این حرکت بر شرکت‌های سخت‌افزاری بانکی کشور می‌گذارد نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «اکنون ما با بانک‌های مختلفی پروژه‌های متعددی داریم؛ برای مثال صدور آنلاین کارت، به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود. امکان پرداخت اقساط غیرحضوری و تمدید گارانتی‌های مشتریان نیز جزء پروژه‌های نرم‌افزاری ما در راستای غیرحضوری‌کردن خدمات مشتریان بانکی و غیربانکی است. تحول دیجیتال باعث شد که ما سازمان نرم‌افزاری خود را قوی‌تر سازیم، ولی به نظر من نیاز به سخت‌افزار هیچ‌گاه به‌طور کامل کنار نمی‌رود و فقط شکل محصولات و نیازها تغییر می‌کند و ما نیز در این راستا در تلاش هستیم تا خود را با بازار همگام کنیم تا بتوانیم جلوتر از دیگر شرکت‌ها محصولات مورد نیاز مشتریان را ارائه دهیم.».  

افزایش تعداد مشتریان:

بازرگانی مبناکارت آریا تقریباً با تمام بانک‌های کشور همکاری می‌کند، ولی تصمیم دارد همکاری خود را با مشتریان غیربانکی نیز ارتقا دهد. حیدرپور در این رابطه این‌طور توضیح می‌دهد:  

«بسیاری از بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و مجموعه‌های تجاری به مشتریان ما اضافه شده‌اند. ما یکسری نرم‌افزارهای اختصاصی را برای کسب‌وکارها طراحی و آماده کرده‌ایم؛ به‌عنوان‌ مثال نرم‌افزاری در حوزه پرداخت‌یاری جهت مشتریان خرد فراهم کرده‌ایم. ما در حال انعقاد یک تفاهم‌نامه پرداخت‌یاری با یک مجموعه هستیم تا محصولات متنوعی را رونمایی کنیم. با توجه به اینکه ما راه‌حل‌محور هستیم، مشتریان مختلفی شروع به استفاده از محصولات ما کرده‌اند».  

برنامه‌ریزی مبناکارت آریا این است که هر آنچه مشتری، در حوزه بانکی یا غیربانکی، نیاز دارد را به‌عنوان ورودی شرکت مورد تحلیل قرار دهد و در نهایت راهکاری را برای آن ارائه دهد: «واحد توسعه کسب‌وکار ما نیاز مشتریان را برآورد و بر این اساس، راه‌حل‌ها و طرح‌های گوناگونی را آماده می‌کند تا پس از مذاکره با مشتریان، تجاری‌سازی آنها اتفاق بیفتد. این نگاه موجب افزایش تعداد مشتریان ما شده است. ما در کنار مشتریان خود، فقط به فکر فروش یک محصول سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری نیستیم، بلکه می‌خواهیم به‌عنوان یک شریک مطمئن، همواره در کنار مشتریان قرار بگیریم و نیازهای آنها را در هر زمینه‌ای بررسی یا برآورده کنیم. در بسیاری موارد ما نقش مشاور را داشته‌ایم؛ یعنی خودمان راه‌حل را به مشتری نفروختیم، ولی او را راهنمایی کردیم تا به راهکار دلخواه خود برسد. در بازار رقابتی امروز خیلی مهم است که فقط به فروش محصول نیندیشیم، بلکه از ابتدا تا انتهای فرایند ارتباط با مشتری در کنار او قرار بگیریم.»  

مدیرعامل شرکت بازرگانی مبناکارت آریا درباره واردات قطعات دستگاه‌های بانکی نیز صحبت می‌کند: «سعی کردیم از طریق واحد بازرگانی خوبی که شکل داده‌ایم، ضمن رفع نیاز مشتریان، مواد اولیه را با قیمت و کیفیت مناسب فراهم آوریم و هزینه مشتری افزایش قابل ‌توجهی نداشته باشد. این مسئله در سال جاری موجب خشنودی مشتریان شد و بر تعداد مشتریان افزود. با یکسری از شرکت‌ها مانند «توسن»، «فناپ»، «داتین» و «خدمات انفورماتیک» روابط تجاری برقرار کردیم و اکنون شرکای تجاری ما هستند و این اتفاق خوبی بود که همکاری‌هایی را در راستای ایجاد محصولات جدید رقم خواهد زد».  

طبق صحبت‌های مدیرعامل بازرگانی مبناکارت آریا، این شرکت سعی دارد مشتریان، علاوه بر اینکه به‌عنوان خریدار محصول قدم به عرصه می‌گذارند، نیازهای خود را به‌صورت دائم به آنها اعلام کنند: «واحد تحقیق و توسعه ما آمادگی دارد که در کنار مجموعه‌های مالی به بررسی نیازهای آنها و ارائه سرویس‌هایی بر پایه محصولات مورد درخواست مشتریان بپردازد.»  

افزودن دستگاه‌های جدید به سبد محصولات:

علاوه بر توسعه واحد نرم‌افزاری و پشتیبانی شرکت، بازرگانی مبناکارت آریا طی یک سال گذشته کیفیت و عملکرد محصولات سخت‌افزاری خود را نیز بهبود بخشیده است.  

جناب آقای حیدرپور در این رابطه خاطرنشان می‌کند: «به‌عنوان‌ مثال ما نماینده انحصاری سورترهای اسکناس GRG در ایران هستیم و تغییراتی را در زمینه سورتر ایجاد کردیم. در زمینه پرینتر کارت نیز سرعت و امنیت چاپ را افزایش قابل ‌توجهی دادیم. همچنین محصولات جدیدی در زمینه «پد امضا»، احراز هویت و چند حوزه دیگر را به‌زودی رونمایی خواهیم کرد که ایجاد این محصولات بر اساس بازخورد و نیاز مشتریان بوده است. با توجه به ارتباط خوب شرکت مبناکارت با شرکای خارجی و شناختی که از بازار دارد، ما می‌توانیم بهترین کیفیت و خدمات را برای تأمین هر محصولی که در نظام بانکی مورد نیاز باشد، فراهم کنیم. مهم‌ترین گام ما در سال ۱۴۰۱ افزودن سخت‌افزارهای جدید به سبد محصولات‌مان خواهد بود که امیدواریم مورد توجه خانواده مشتریان شرکت قرار گیرد».  

چالشی به نام منابع انسانی:

شرکت‌های فناوری اطلاعات در حال حاضر چالش‌های زیادی را تجربه می‌کنند که مدیریت و نگهداشت منابع انسانی یکی از جدی‌ترین آنها به‌شمار می‌رود.  

از جناب آقای حیدرپور درباره چالش منابع انسانی بازرگانی مبناکارت آریا و راه‌حل آنها در این زمینه پرسیدیم: 

«طی دو سال گذشته با توجه به افزایش مشتریان شرکت، تعداد نیروی انسانی ما نیز نزدیک به دوبرابر شد. در حوزه‌های کاری ما کمبود نیروی کار برای بعضی تخصص‌های ویژه مشهود است. ما سعی کردیم نیروهای متخصص خود را از شرکت‌های دارای نیروهای متخصص جذب کنیم. بخشی از تلاش‌مان هم در تربیت نیروی انسانی است. با قرار دادن نیروهای کم‌تجربه در کنار افراد باتجربه، سعی داریم سرویس‌های خوبی به مشتریان ارائه دهیم».  

جناب آقای حیدرپور با بیان اینکه در سال‌های گذشته با توجه به افزایش قیمت ارز، بسیاری از نیروهای متخصص حوزه نرم‌افزار جذب پروژه‌های خارج از کشور شدند، می‌گوید:‌ «ما نیز مانند سایر شرکت‌ها از این بابت متأثر هستیم، ولی با تخصیص امکانات مناسب و کامل به تیم نرم‌افزار، سعی در نگهداشت آنها داریم؛ به شکلی که با فناوری‌های روز در ارتباط بمانند و از شرایط کاری خود بهترین بهره را ببرند.»  

تحریم‌ها نیز در سالیان اخیر شرایط سختی را برای شرکت‌های فعال در حوزه سخت‌افزار رقم زده است.  

جناب آقای حیدرپور درباره چالش‌هایی که در واردات قطعات با آن مواجه هستند، می‌گوید: «تأمین ارز و دشواری‌های واردات کالا به ما فشار نیز وارد می‌کند، ولی با افتخار اعلام می‌کنیم که ما جزء معدود شرکت‌هایی بودیم که نیازهای کالایی مشتریان خود را طی چند سال گذشته به‌طور کامل برطرف کرده‌ایم و همزمان با ارائه محصول باکیفیت، قیمت‌های متناسب را در دستور کار قرار دادیم.»  

رونمایی از دو محصول تا پایان سال ۱۴۰۰

به گفته  آقای حیدرپور، بازرگانی مبناکارت آریا بر مبنای برنامه راهبردی پنج‌ساله، گام‌به‌گام به سمت چشم‌اندازهایی بزرگ‌تر پیش می‌رود:  

«در بسیاری از موارد از برنامه‌های خود جلو زدیم و بسیاری جاها به ‌واسطه شرایط اقتصادی کشور عقب ماندیم. تعداد مشتریان ما تا پایان امسال افزایش مناسبی خواهد داشت؛ چراکه با یکی، دو مجموعه بزرگ بانکی دیگر شروع به همکاری خواهیم کرد. احتمالاً تا پایان سال ۱۴۰۰ همکاری ما با سه، چهار مشتری بسیار ویژه آغاز می‌شود. اگر شرایط خوب باشد تا پایان امسال دو محصول جدید، یکی در حوزه سخت‌افزار و یکی نرم‌افزار را رونمایی خواهیم کرد.»  

به اعتقاد حیدرپور سال ۱۴۰۱، افق‌های روشنی را پیش روی شرکت‌هایی مانند بازرگانی مبناکارت قرار خواهد داد. او در این‌باره می‌گوید: «اکنون تغییراتی در سطوح مختلف مدیریت بانک‌ها اتفاق افتاده و شاهد این هستیم که بدنه مدیریتی بانک‌ها به‌مرور جوان‌تر می‌شود و این مژده خوبی به صنعت بانکداری است. با تغییراتی که در سطوح عالی مدیریتی بانک‌ها رخ می‌دهد، امیدوارم اصلاح قوانین رگولاتوری در کنار بهبود شرایط اقتصادی کشور، بتواند ضمن تسهیل واردات با قیمت منطقی ارز، اهداف ما را در زمینه ورود دانش تحقق بخشد. در حال حاضر بسیاری از وب‌سایت‌های نرم‌افزاری که می‌توانند به آزمایش و توسعه نرم‌افزارهای ما کمک کنند، به روی ایران بسته است. با کاهش تحریم و افزایش توانمندی مدیران جوان می‌توانیم راه‌هایی برای صنعت بانکی بگشاییم تا شاهد محصولات بهتر و فناوری‌های پیشرفته‌تر باشیم. برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که اکنون دو سال است برگزار نمی‌شوند، می‌توانند فاصله‌ای را که در سالیان اخیر بین مشتریان و شرکت‌ها به وجود آمده، کمتر کنند. در سال آینده با نیازسنجی درخواست مشتریان امیدواریم محصولات متنوعی را در حوزه نئوبانک و بانکداری باز ارائه دهیم»